maandag 9 juli 2018

Tweede plaats bij Lelieloop voor Thijs Staps


Eindelijk is het dan zover, de Lelieloop. Dit is een dag waar ik lang naar heb uitgekeken, een thuiswedstrijd waarin ik wil knallen. Na de derde plaats vorig jaar wilde ik dit jaar winnen, maar dan moet het meezitten met het deelnemersveld. Ik wist dat ik niet voor een toptijd zou kunnen gaan, maar ik hoopte op 17:15. Toen ik zag dat het 24 graden en zonnig zou worden had ik het aangepast naar 17:30. Bij het inlopen zag ik Michiel van Nispen, dat was het moment waarop ik wist dat ik niet zou winnen.

Bij de start keek ik nog eens om me heen en zag buiten Michiel geen snellere mannen. Om 13:00 klonk het startschot van de 5 kilometer. Een aantal junioren startte snel. Ik besloot niet dezelfde fout te maken als vorig jaar toen ik er gelijk solo vandoor ging, dus bleef ik er achter lopen. Na 300 meter merkte ik dat het tempo zakte en besloot ik op kop te gaan lopen, nog geen 5 seconden later kwam Michiel mij voorbij en zei dat ik hem moest volgen. We hadden wind tegen, maar daar merkte ik niks van doordat ik uit de wind werd gehouden. Na 1 kilometer kwamen we door op 3:20. We gingen van de Muldersweg naar Landjuweel. Ik keek een keer naar links en zag Sebastiaan Martinot al op een gat en de rest liep nog verder achter. We waren met twee man los van de rest. Ik moest kiezen tussen eigen tempo lopen of bij Michiel blijven in de hoop dat hij een heel slechte dag heeft en ik een hele goede. Ik wist dat hij de week ervoor een marathon had gelopen, dus hoopte dat die nog in de benen zat. Na 2 kilometer zag ik 3:16 op mijn horloge, dat komt omdat ik de tweede kilometer vol de wind in de rug had en nog een persoonlijke haas had. Na twee kilometer zaten we op 6:36. Nu was het verschil met de rest toch wel heel erg groot. We gingen door de molen, nu moest ik een gaatje laten met Michiel. De eerste ronde zat erop in 8:22, dat was op schema voor een PR. Nu moest ik Michiel toch echt verder weg laten lopen. Ik liep tegen de wind in op de Muldersweg en voelde dat ik helemaal instortte. Mijn benen liepen helemaal vol. De 3e kilometer ging in 3:41. Met 10:17 liep ik nog steeds onder het schema van 17:30, maar dan zou ik me weer moeten herpakken. Ik ging weer van de Muldersweg naar Landjuweel en keek naar links. De voorsprong op de nummer 3 was ongeveer 70 meter. Ik werd een beetje duizelig en merkte dat de coördinatie minder werd. De 4e kilometer was in 3:48 echt slecht, met een tijd van 14:05 lag ik nu op een schema van boven de 17:30. Ik moest een slotkilometer van 3:24 lopen, dat zou dus heel moeilijk worden. Na de Slikbrug begon ik te versnellen nog een keer de molen door en de finish kwam in zicht. Ik ging op 300 meter al volle bak sprinten, ik merkte dat het toch nog een heel stuk was. Ik zag de klok en zag 17:38 staan. Mijn tweede plaats heb ik uiteindelijk toch weten
vast te houden met een slotkilometer van 3:33. De tweede ronde flink verval gehad met 9:16.

Met de tweede plaats ben ik heel erg tevreden. De tijd was ook goed gezien de warmte en de spierpijn die ik bij de start al had vanwege het familievoetbaltoernooi van zondag. Dit geeft veel vertrouwen voor de komende wedstrijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten