maandag 9 juli 2018

Thijs Staps wint 3000 meter bij Avondwedstrijd Achilles


Na de goede wedstrijd van vorige week stonden er voor het pinksterweekend twee wedstrijden gepland. Op vrijdag stond de Avondwedstrijd bij Achilles op het programma. Na vorige week is het vertrouwen gestegen, dus de hoop op een mooie tijd is er weer. Op basis van de voorinschrijvingen wist ik dat het moeilijk zou worden om een PR te lopen, want ik was zelf de snelste inschrijving. Het was hopen dat er nog een snelle inschrijving bij kwam, dit was helaas niet het geval.

Om 20:30 was de start voor de eerste serie van de 3000 meter. Het was maar een kleine serie van 10 atleten. In mijn serie zaten onder andere Wessel, Mitchell van Oudenaarden, Jeffrey Faes, Kees Lazeroms en Sebastiaan en Tobias Martinot. Ik wist al gelijk dat ik alleen zou moeten lopen, wilde ik 9:45 lopen. Ik moest mijn rondjes in 78 seconden lopen. Bij 200 meter zag ik de klok op 36 seconden staan, dat was dus een snelle start. Na 600 meter kwam ik door in 1:55, een ronde in 79 seconde. Ik liep op dit moment in de wedstrijd al helemaal alleen, dat had ik al verwacht. De volgende doorkomst zou mijn eerste kilometer zijn, na nog een rondje 79 werd dat dus 3:14. Ik lig goed op schema voor 9:45. Bij 1400 meter moest ik doorkomen in 4:33, met 4:31 lag ik nog altijd onder het schema, de ronde ging zelfs in 77 seconden. Nu kreeg ik het zwaar aan de andere kant van de baan waar ik de wind tegen had. In de eerste rondjes kon ik er nog goed doorheen komen, nu merkte ik dat het beuken was. Ik kwam door bij 1800 meter in 5:53, dat betekent dat ik inderdaad veel verval had, want de ronde ging in 82 seconden. Ik kwam nu voor het eerst achter op schema te liggen, want ik moest op 5:51 doorkomen. Dit was het moment waarop ik wist dat 9:45 er niet in zou zitten, dan in ieder geval proberen onder de 10 minuten te blijven. Het werd steeds zwaarder tegen de wind, ik miste iemand de mij uit de wind kon houden. Bij 2 kilometer kwam ik door in 6:34, dat betekende een kilometer in 3:20. Ik lag nu op een schema van 9:51. Bij 2200 meter moest ik doorkomen in 7:09, maar dat werd 7:15. Ik liep weer een ronde in 82 seconden. Nog twee rondjes, meestal kan ik nu wel versnellen, maar nu lukte het niet. Sterker nog met een rondetijd van 83 seconden was dit mijn slechtste ronde. Ik kwam door in 8:38. Ik wist dat ik moest versnellen om nog onder de 10 minuten te blijven. Ik kreeg Ad van Beek en Ravi in het vizier, dit werkte stimulerend. Ik begon te versnellen en kwam steeds dichterbij. Met nog 200 meter ging ik sprinten en met nog 100 meter te gaan had ik Ad en Ravi gedubbeld. Ik zag de klok en wist dat ik nog wel onder de 10 minuten zou blijven. Uiteindelijk liep ik nog een slotronde van 78 seconden. De tijd op de klok stond stil en ik zag dat mijn eindtijd 9:55,77 was. Over twee weken in Utrecht moet dit sneller kunnen als er meer concurrentie is. Uiteindelijk was mijn voorsprong op Mitchell 18 seconden. Wessel maakte zijn debuut op de 3000 meter en liep 10:24,14. Deze wedstrijd gaf mij weer veel vertrouwen voor de Lelieloop en daar wil ik knallen. Vorig jaar was ik daar derde en zou nou graag willen winnen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten