maandag 9 juli 2018

Trackmeeting Utrecht:

Trackmeeting Utrecht: positief gevoel keert terug bij Thijs Staps

Op vrijdag 11 mei stond de eerste baanwedstrijd van het seizoen op het programma. Ik had er heel veel zin in en keek er al lang naar uit, eindelijk weer een 1500 meter. Dit zou ook het begin zijn van 3 wedstrijden in 11 dagen, een druk programma dus. Om 19:00 vertrokken Ad, Wessel, Rick Lambregts van Achilles en ik naar Utrecht. Na veel slechte wedstrijden op de 5 kilometer had ik niet het gevoel dat er een PR in zou zitten. Ik zou wel inschrijven op mijn PR van 4:24, maar eigenlijk met het idee dat alles onder de 4:30 goed is. Bij de indeling van de series kwam Rick in serie 2, ik in serie 4 en Wessel zou in serie 5 lopen. Het idee was om achteraan te starten. Nog voor de start veranderde ik van die gedachte, omdat 4:19 de winnende tijd was in serie 3. Dat zou betekenen dat in mijn serie de winnende tijd al gauw een seconde of 5 langzamer zou zijn.

Om 22:08 klonk eindelijk het startschot. In mijn serie zaten 15 atleten. Ik koos er voor om niet helemaal vooraan te starten, op plek 5 zag ik een mooi gaatje waar ik nog tussen kon komen. Na 300 meter kwamen we na 54 seconden door, een seconde langzamer dan gepland. Voor mijn gevoel ging het te langzaam en dat bleek ook met een tijd van 2:06 na 700 meter. De bedoeling was om op 2:03 door te komen, 3 seconden te langzaam dus. We liepen op schema 4:30 en had het gevoel dat ik dat wel zou halen, want ik had het gevoel dat het makkelijk ging. Ik hoopte dat er flink zou worden versneld, want ik moest nou rondjes 69 lopen voor een PR. In mijn hoofd wist ik dat het moeilijk zou worden om mijn PR te halen, maar niet onmogelijk. Er werd versneld, ondertussen was ik opgeschoven naar de 3e plek door een duw. Met nog 500 meter te gaan begon ik te versnellen in een poging om vooraan te komen. Op het moment dat we op 1100 meter doorkwamen zag ik de klok op 3:16 staan. Ik liep op dat moment zij aan zij met degene die eerste liep. Ik kwam er niet langs, want op dat moment gingen we de bocht in. Ik liep tweede in de serie, met de wetenschap dat ik een rondje 68 moest lopen voor een PR. Ik voelde dat ik aan het verzuren was, maar ik moest erbij blijven. Op 200 meter versnelde de koploper nog eens en dat was het moment dat ik brak en niet meer kon volgen. Er kwamen er nog drie voorbij. Ik wilde meegaan, maar ik kon niet sneller. De vier voor me liepen met zijn vieren naast elkaar op de laatste 100 meter, terwijl ik op een klein gaatje liep. Ik zag ze voor me over de finish komen en de klok stond stil op 4:23,63. Ik moest nog ongeveer 10 tot 15 meter en wist dus dat ik het net niet zou redden. Uiteindelijk liep ik 4:26,02. Het scheelde uiteindelijk 1,4 seconde met mijn PR. De laatste 800 meter heb ik tot op de seconde net zo snel gelopen als bij mijn PR, maar toen liep ik de eerste 700 meter net iets sneller. Uiteindelijk geeft het een goed gevoel dat ik voor het eerst sinds de zomer weer eens echt voor een PR heb kunnen lopen.

Rick liep een goede wedstrijd en met zijn tijd van 4:09,98 verbeterde hij zijn PR met ruim 6 seconden. Wessel maakte zijn debuut op de 1500 meter en deed dat in een mooie tijd van 4:44,94.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten