maandag 9 juli 2018

Podium voor Thijs Staps bij laatste Bavoloop Rijsbergen


Zaterdag 16 juni stond de laatste Bavoloop op het programma. Na goede wedstrijden op de baan hoopte ik nou ook weer eens een goede 5 km te lopen. Ik wilde laag in de 17 minuten lopen. Bij de start keek ik nog eens naar de concurrentie en zag niemand die ik niet zou kunnen hebben. Ik verwachtte een mooie strijd met Peer Voesenek.

Om 16:45 klonk het startschot. Peer en ik liepen gelijk vooraan. De eerste kilometer kon ik Peer goed volgen, deze liepen we in 3:12. Dat was veel sneller dan dat de bedoeling was. Na de eerste kilometer hadden we de kleine lus gehad en moesten we mensen gaan inhalen. Dit was heel erg rommelig, want soms konden we binnendoor en soms moesten we er omheen lopen. In die rommelige fase moest ik Peer laten lopen en kwam ik samen met een andere jongen op een gedeelde eerste plaats te lopen bij de senioren. Het gat met Peer werd steeds groter. De tweede kilometer ging in 3:37, een verval van 25 seconden, dat was te veel. Een tijd van 6:49 betekende dat ik wel op schema liep. Er kwam ineens een jongen in een Kurdistan shirt voorbij gesprint. De fietser fietste naar die jongen en bleef erbij fietsen. Ik moest de jongen waar ik bij liep laten lopen. Op een gegeven moment liepen die jongens bij elkaar en ik liep op een achterstand van ongeveer 20 meter. In mijn hoofd wilde ik er naartoe, maar mijn benen wilden niet. De jongen met het Kurdistan shirt moest de andere jongen laten lopen, mijn achterstand werd ook groter. Ik bleef op 20 meter van die jongen met zijn Kurdistan shirt hangen. Bij de doorkomst na 2,8 km wist ik dat het een strijd om de derde plek zou worden en een tweede plek bij de senioren. Ik zag de klok op 9:54 staan. Vanaf de motor deden ze verslag en hoorde ik dat Tobias en Sebastiaan Martinot vlak achter mij liepen. De derde kilometer ging in 3:43, dat betekende dat ik op 10:32 zat en dus op een schema van net boven de 17:30. Ik liet de tijd los en ging niet meer voor een mooie tijd, nu was het alleen nog lopen voor een podiumplek, want waar de nummers 1 en 2 een ruime voorsprong hadden waren de gaten van 3 t/m 6 niet heel erg groot. In de tweede ronde merkte ik dat de broers Martinot steeds iets dichterbij kwamen. De jongen die voor me liep begon na iets meer dan 3,5 kilometer weer te sprinten en pakte 10 meter extra voorsprong, ik liet me niet gek maken en kwam op eigen tempo 15 meter terug. Hij ging weer versnellen en weer kwam ik dichterbij. De vierde kilometer ging in 3:44, dat betekende dat ik op 14:16 zat. Ik liep zelf op 10 meter van de jongen met Kurdistan shirt, terwijl de broers Martinot nog maar 30 meter achter mij liepen. Weer begon de jongen voor me te versnellen en weer kwam ik daarna dichterbij. Na nog een versnelling liep ik op ongeveer 15 meter. Het was nog maar 600 meter en nu besloot ik zelf te versnellen, want ik merkte dat de broers Martinot ook heel dichtbij waren gekomen. Binnen 100 meter had ik het gat dicht gelopen. Met nog 400 meter te gaan begon ik al met sprinten, nu moest ik de 3e plaats vasthouden. Op 200 meter van de finish stond een groot scherm. Ik keek omhoog en zag Peer finishen, dit was een pijnlijk moment, want met 17:07 was het een winnende tijd die ik zou moeten kunnen lopen. Ik moest nog minder dan 100 meter
en zag ook de winnaar in mijn categorie finishen. Ik kreeg een flashback naar twee jaar geleden toen ik op 14 seconden tweede werd bij de talenten. Nu was de achterstand bij de senioren 17 seconden, want de winnaar liep 17:29. Ik kwam na een slotkilometer van 3:30 met een tijd van 17:46 over de finish. Uiteindelijk was mijn voorsprong op Sebastiaan 6 seconden en kwam Tobias 12 seconden na mij binnen. Het eindresultaat was een 3e plaats algemeen en een 2e plaats bij de senioren.

Helaas zat de winst er niet in, daar had ik bij de start wel op ingezet en was ook zeker niet onmogelijk. Ik had helaas mijn dag niet en moest de openingskilometer bekopen in de rest van de wedstrijd. De conclusie is dat de snelheid goed is, maar aan de duur moet gewerkt worden.

Wessel werd 7e algemeen en 4e bij de senioren met een tijd van 18:48, hiermee kwam hij 5 seconden tekort voor het podium. Stefan werd zevende in een tijd van 20:01. Birgit liep de 10 km en werd 4e bij de V45 in een tij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten