maandag 15 augustus 2016

Mooie baanwedstrijden in juli en augustus door Jeroen Nijland

Mooie baanwedstrijden in juli en augustus

Na mijn vakantie ligt de focus op het tweede deel van het baanseizoen. De periode voor de vakantie eindigde ik met PRs op de 800 meter en de 5 kilometer op de weg in Gilze. Het doel van het tweede gedeelte is om op vrijdag 2 september een PR te lopen op de 5000 meter in Utrecht. Thijs heeft de eerste twee baanwedstrijden al mooi beschreven. Tijdens Baanwedstrijden richt ik me op een eindtijd. In overleg met Ad geef ik mezelf een realistische opdracht mee. Ik focus me op mijn opdracht en probeer niet op tegenstanders te letten.

Trackmeeting Utrecht: Een zware 1500 meter
15 augustus, na een rustperiode liep ik een 1500 meter om weer wat snelheid op te doen. Ik schreef me in met een snelle tijd, want ik wilde in een snelle serie komen. Zo zou ik met de rest mee kunnen zonder zelf het tempo te moeten maken. Dat mislukte helaas. Wel zat ik met Thijs in de serie. De opdracht was om achter in de groep te blijven en kijken hoe hard er wordt gestart. Dat bleek niet zo hard te zijn. Bij de start kwam ik achteraan in de groep te zitten, maar ik voelde dat het tempo lag veel te laag lag. Daarom pakte ik na 150 meter al de kop en ging toch maar tempo maken.
Geen moment kwam ik in het gewenste tempo en de rondetijden waren niet wat ze moesten zijn. In de laatste 300 meter kwam iemand mij voorbij. Ik was al behoorlijk pissig omdat het totaal niet liep. Daarom ging ik hem achterna en versnelde ik te veel in één keer. Dit was net iets te veel van het goede. De verzuring schoot erin. De laatste 50 meter stortte ik helemaal in en het tempo was helemaal weg. Tijdens de wedstrijd bleek dat Thijs mij volgde. Dit had ik niet door. Met de tempoversnelling kon hij niet mee, maar de laatste 50 meter kwam hij nog erg dichtbij. Met een eindtijd van 04:27:20 liep ik wel mijn beste tijd op de 1500 meter dit jaar, maar tevreden ben ik niet. Thijs zal me de volgende keer waarschijnlijk wel voorbij gaan, maar dat zien we volgend jaar wel.

Trackmeeting Wageningen: Een mijlpaal op de 5000 meter
Een week later liep ik net als Thijs een baanwedstrijd over 5000 meter in Wageningen. Samen met Ad reden we vrijdagavond 22 juli naar Wageningen. Ik wilde een PR lopen, maar ik wist niet goed waar ik zou staan. Het werd mijn eerste langere wedstrijd na de vakantie.
Ik schreef me in met een tijd van 16:10 en werd ingedeeld in de tweede serie. Ik de serie liepen atleten die inschreven met een eindtijd tussen 15:50 en 16:25. Met Ad sprak ik af om weg te gaan op een schema van 16 minuten en te profiteren van andere lopers. De omstandigheden waren ideaal. De temperatuur was niet meer zo hoor als een paar dagen eerder en het was windstil. De warming-up bij baanwedstrijden doe ik het liefst alleen, omdat ik mezelf zo goed kan focussen. Ik bereidde me goed voor.

Om een tijd van 16 minuten te lopen moest ik rondjes 76,8 lopen en kilometers van 03:12. Niet alleen de weersomstandigheden waren ideaal, de serie-indeling bleek dit ook te zijn. Niemand ging er erg hard vandoor en er werd direct een grote groep gevormd. Ik positioneerde me achterin de groep en liep dicht op mijn voorganger. Zelf liep ik aan de binnenkant in ideale positie. Het tempo was direct goed. Daarom bleef ik in de groep lopen de eerste kilometer kwam ik door in 03:12.
Er waren atleten die aan de buitenkant liepen en probeerden naar binnen te komen. Ik moest mijn ellebogen gebruiken om mijn positie niet te verliezen. Ik wilde niet verder naar achter omdat er een lekker tempo gelopen werd. De rondes bleven vlak en de groep bleef bij elkaar. Diegene die aan de buitenkant liepen, zakten terug naar achter. Langzaam werd het een lint. Zodra mijn voorganger een gaatje liet vallen, ging ik er voorbij om weer in de groep aan te sluiten.

Dit ging goed. Ik liep erg ontspannen en was erg gefocust. De rondjes gingen als vanzelf. Op 3000 meter was de doorkomst 09:38. Net iets boven het schema van 16 minuten, maar niks aan de hand. Met nog 5 rondes te gaan begon de groep uit elkaar te vallen. Ik heb alleen maar hoeven volgen en daardoor zuinig kunnen lopen. Ik voelde me ontzettend sterk en zat er nog goed bij. Ik schoof naar voren in de groep en haalde verschillende mensen in. Het tempo ging iets omhoog. Dit pakte goed uit, ik verzuurde niet en kon het goed volhouden. De één na laatste ronde ging een stuk harder en ik trok dit de laatste 600 meter door. De laatste ronde zat ik weer precies op 16 minuten schema. Voor mij liepen nog twee atleten en zij versnelden zodanig dat ik ze moest laten gaan. Wel kon ik mijn eigen tempo blijven lopen en liep een snelle laatste ronde van 71 seconden. De laatste 100 meter nog ingehaald door twee atleten, maar dat maakte mij niets uit. Alles was gericht op finishen onder de 16 minuten. De laatste 50 meter was het op en harkte ik mezelf over de finish. Met een tijd van 15:55:29 verbeterde ik mijn PR op de baan met 20 seconden en dook dus onder de 16 minuten. Dit is echt een mijlpaal waar ik enorm trots op ben. Hopelijk kan er in september nog iets vanaf.


Trackmeeting Utrecht: Een mooi PR op de 3000 meter
Om vrijdagavond 12 augustus stond voor mij de laatste baanwedstrijd over 3000 meter op het programma. Aan het begin van het seizoen stond mijn PR op 09:14:88. Op vrijdag 20 mei verbeterde ik dit al naar 09:12:15. Deze race liep ik veel aan de buitenkant van een groep en maakte dus extra meters. Het moet dus nog iets sneller kunnen. Het doel is om weer een PR te lopen, het liefst op dezelfde manier als 3 weken eerder in Wageningen op de 5000 meter. Dat wil zeggen, vlakke rondetijden en een versnelling in de laatste 600 meter. Het liep iets anders.

De start van de eerste serie stond gepland om kwart over 10. Samen met trainer Ad reden we naar Utrecht. Er stond die dag een behoorlijke wind, maar we verwachtte dat deze nog zou gaan liggen. Gelukkig gebeurde dat ook. Ik schreef me in met een tijd van 09:09:00. Ik deed mijn gebruikelijke warming-up en zocht mijn focus op. De indeling van de series werd bekend gemaakt. Ik startte in de tweede serie met atleten die ingeschreven met een eindtijd tussen 08:56 en 09:27. Daarmee zat ik dus in het midden van de serie. Dit houdt in dat ik niet met de eerste mee moet starten, maar zeker ook niet achterin moet hangen. Met Ad sprak ik af om zuinig te lopen en te starten met rondetijden van 73,2 seconden.

Na de eerste serie was het mijn beurt, ik was er helemaal klaar voor. Na de start kwam ik mooi in het midden van een groep te zitten. De doorkomst op 200 meter was rond de 36 seconden, zeker niet te snel dus. Dat bleek ook de eerste volle ronde. Ad riep een tijd van 72 seconden. Ik zat dus direct mooi op schema en besloot in de groep te blijven. Alleen de tweede volle ronden bleek dit geen goede keuze. De tweede ronde ging in 75 seconden, veel te langzaam. Een meter of tien liep de eerste grote groep. Hier moest ik naartoe en ik versnelde.

De doorkomst op de eerste kilometer was nog goed op 03:03. De volgende doorkomst bij Ad bleek dat ik flink versnelde, de derde ronde ging in 71 seconden. Het werd een race met pieken en dalen in de ronde tijden. Ik kwam net niet bij de grote groep voor mij en bleef op een paar meter hangen. Maar al snel vielen er atleten voor mij terug en had ik goede richtpunten. De volgende rondes waren iets te langzaam, maar ik verzuurde niet. Ondanks de inspanningen in de eerste helft kon ik het tempo toch hoog houden.

De laatste 600 meter gingen erg goed. Ik haalde verschillende atleten in en met nog 500 meter te gaan, versnelde ik. Bij de doorkomst voor de laatste ronde zag ik dat de klok net iets onder 7 minuten stond. Dit was een paar seconden boven het gewenste schema, maar ik voelde me nog sterk. Ik bouwde mijn versnelling rustig op en verhoogde het tempo. Dit kon ik goed doortrekken. De laatste 50 meter waren zwaar, maar ik trok door. Met een eindtijd van 09:08:13 verbeterde ik mijn PR met 4
seconden. En dat ondanks de wisselende rondetijden. Met vlakke race moet het nog iets sneller

Geen opmerkingen:

Een reactie posten