zaterdag 15 oktober 2016

Marathon Berlijn 2016 door Hans van der Meer


Mijn eerste marathon liep ik na een jaar hardlopen in 2003 in Etten-Leur in 3.56.04.
Zeven jaar later 2010 volgde Rotterdam in 3.37.39.

Omdat ik dit jaar 65 werd leek het mij mooi om ter gelegenheid daarvan een mooie marathon te lopen. Ik had zoveel positieve verhalen gehoord over Berlijn dus dat moest het worden. Eerst in maart de halve marathon in Drunen, daarna vakantie en vervolgens begin mei starten met de training. Dat was mijn plan.

Tijdens mijn vakantie ,de derde dag, een blessure opgelopen. Ik kon nog geen 100 meter wandelen. Gedurende de vakantie twee keer naar een dokter geweest, maar geen verbetering. Na thuiskomst direct naar Wilfried. Na behandelingen en veel fietsen kon ik op 5 juni weer mijn eerste paar honderd meter lopen.

Met een schema van Ad begonnen en het ging allemaal goed. Duurlopen, gedeeltelijk samen met mijn loopmaatjes Ron en Joost, liepen goed. Alle duurlopen in tempo 5.30.
Met het warme weer ‘s morgens vroeg vertrekken. Met een drinkgordel 1,2 ltr voor het nodige vocht. Geen probleem geen krampen tijdens het lopen. Wel wat spierpijn de volgende dag. Eindelijk was het zover, ik was er klaar voor. Met de trein naar Den Bosch en vandaar met 4 man in een taxi naar Arnhem. Daar kwamen alle lopers ook uit de rest van het land bijeen.

De busreis liep niet voorspoedig veel files en 14 uur later kwamen we aan in het hotel.
Zaterdag het startnummer ophalen op een beurs met sportattributen en kleding.
In de middag kijken waar de start was. Alles was al afgezet voor de marathon voor skaters.

Het hotel was 500 meter van de start, ideaal. ‘s Avonds een pasta party.
De volgende ochtend om 6.30 uur ontbijten, drinken, drinken. Om half acht vertrokken wij naar de start. Overal waar je keek lopers, heel veel lopers. Uiteindelijk kwamen we in ons startvak. Alle lopers stonden tussen de “Brandenburger Turm” en de
Siegessäule. Om de paar honderd meter stonden grote TV-schermen. Het was nog maar 10 graden dus iedereen stond te koukleumen

Er werd een uurtje bewogen op de plaats om warm te blijven. Eindelijk de start om 9.00 eerst de wheelers. Meer dan 42.000 mensen de handen in de lucht en klappen. Om 9.15 uur volgde de start van de marathon voor de lopers in golven om 9.30 waren wij aan de beurt. Mijn eerste gelletje had ik inmiddels al ingenomen. Niet te hard denk je dan. De eerste 5 km iets te snel 24.58, dan de eerste drinkpost, stoppen en drinken. Tweede 5 km 25.45, derde 5 km in 25.50. Het ging goed. Bij iedere drinkpost stoppen om te drinken beviel me niet, maar lopend drinken was ook geen optie. Vierde 5 km in 25.54. Na 17 km voelde ik de eerste kramp in mijn linkerkuit. Zou dat doorzetten?

Vijfde 5 km ging het tempo omlaag 27.31. Meer kramp en daarom ging ik mijn loophouding aanpassen zodat ik minder kramp zou voelen. Dit werd afzien, volgende 5 km 30.05. Tijd werd minder belangrijk,het enige doel … uitlopen, overal werd ik aangemoedigd. Geweldig publiek. Het werd toenook erg druk. Ik hoorde iemand roepen “kom op Hans”. Dat was Ger van der Lienden van groep 5. Zevende tussentijd 32.50 zat het er nog in om beneden de 4 uur te blijven? Oei, de achtste tussentijd 35.53 dat zou moeilijk worden. Eindelijk de finish in zicht. Het bleek niet de finish te zijn, maar de fotoshoot. Ik was er nog niet! Nog een paar 100 meter. Resultaat …57 van de 375 categorie 65+.

Het was mijn zwaarste marathon en de mooiste. Wat een mensen, overal lopers. Eerst een welverdiend glas Erdinger Alkohol Frei. ‘s Avonds de afterparty met de hele groep van Event Tours. De volgende dag terug met de bus. En dat ging gelukkig sneller.

Hans van der Meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten