dinsdag 26 juli 2016

Twee vrijdagen: twee keer feest voor Thijs Staps

Trackmeeting Utrecht: Jeroen tegen Thijs
Op vrijdag 15 mei stond de trackmeeting in Utrecht op het programma. Ik deed mee aan de 1500 meter net als Jeroen. Ik had op vrijdag 20 mei daar mijn PR nog met 14 seconden verbeterd tot 4:34,05. Ik wilde daar nog eens 5 seconden vanaf halen. Dus ik schreef in op 4:29, Jeroen op 4:22. Bij de serie indeling kregen we te horen dat er zeven series zouden zijn. Jeroen en ik zaten allebei in serie vier. Ik hoopte al dat ik bij Jeroen in de serie zou zitten, want dan loop je ook echt tegen elkaar.Het werd dus Jeroen tegen Thijs.

Om 22:15 werd de startpiep gegeven en waren we vertrokken. Ik focuste gelijk op ‘haas’ Jeroen en ging er gelijk achteraan. Op 300 meter stond de klok op 54 seconden, dat betekende dat ik precies op schema 4:30 liep. De atleet achter Jeroen liet een gaatje vallen, ik ging er voorbij. Dit betekende dat Jeroen en ik na een goede 300 meter de nummers 1 en 2 in de serie waren. Ik bleef achter Jeroen lopen. Bij 700 meter kwamen we door in een tijd van 2:03, daar had ik op 2:06 moeten doorkomen. Ik kreeg het zwaar achter Jeroen, maar ik bleef erbij. Op 1100 meter kwamen we door in 3:15, dat was net als de vorige ronde drie seconden onder het schema. Met nog één ronde te gaan was de beslissing nog niet gevallen in de strijd tussen Jeroen en Thijs, want ik liep nog steeds vlak achter Jeroen. Na 1200 meter kwam er een atleet ons voorbij, dit was het moment waarbij Jeroen meeging en ik het tempo niet meer kon volgen en inzakte. Het gat met Jeroen werd groter en groter. Er kwamen nog eens twee atleten voorbij, maar ik kon ze niet bijhouden. Jeroen stortte op de laatste 100 meter in en ik kwam plots dichterbij, maar helaas was het te laat. Jeroen finishte in 4:27,20. Ik zat uiteindelijk 1,79 seconden achter Jeroen en verbeterde mijn PR tot 4:28,99.

Het was een geslaagde avond waarbij ik mijn PR verbeterde met 5,06 seconden. Ik kon met volle moed naar de wedstrijd in Wageningen.


Trackmeeting Wageningen: twee keer feest
Op vrijdag 22 mei stond de volgende trackmeeting op het programma, dit keer in Wageningen. Jeroen en ik deden hier allebei mee aan de 5 km. Ik wilde onder de 17 minuten lopen en had ingeschreven op 16:59,99.  Jeroen had ingeschreven op 16:10. Er waren vier series, Jeroen zat in de tweede serie en ik in de derde samen met Marjon. Ik zag hoe goed Jeroen liep. Hij verbeterde zijn PR in een mooie tijd van 15:55,29. Toen Jeroen binnen was, was ik aan de beurt om er iets moois van te maken. Ik moest rondjes 81,6 lopen.

Net na 22:00 klonk het startschot voor mij. Ik kwam gelijk in een groep terecht met Jasmijn Lau. Ik kwam op 200 meter door in 40 seconden. Iedereen liep bij elkaar op de hielen in het groepje. Het was heel compact. Na 600 meter was de doorkomsttijd 2:02. In de ronde die daarop volgde kwam de haas van Jasmijn op kop in het groepje. We kwamen de eerste km door in 3:21, dat was drie seconden te snel. Ik bleef in het groepje. Na 1400 meter kwamen we door in 4:40, waarna we op 1800 meter doorkwamen in 5:59. Het 2 kilometerpunt naderde. We kwamen door in 6:39, dat was negen seconde te snel, dat betekende dat de kilometer in 3:18 was. Na 2200 meter was de tijd 7:18. 100 meter later kon ik het tempo van het groepje niet meer volgen en moest ik alleen verder. Ik kwam op 2600 meter door in 8:39. Mijn PR op de 3 km is 10:02,74. De 3 km zou dus de volgende doorkomst zijn, deze was in 10:00, dus de kilometer in 3:21. Met nog 2 km te gaan liep ik op schema van 16:40. Ik kwam 12 seconden onder schema door op 3 km. Ik kreeg het nog wat zwaarder na 3 km en het tempo zakte. Op 3400 meter kwam ik door in 11:24, 2,4 Van de 12 seconden ingeleverd. Er kwam een groepje voorbij, maar ik kon slechts 100 meter aanpikken. Ik moest weer alleen verder. Na 3800 meter kwam ik door in 12:48, weer 2,4 seconden moeten inleveren. Mijn marge van 12 seconden was ineens geslonken tot 7 seconden in slechts 800 meter. Op het 4 kilometerpunt kwam ik door in 13:32, dus een kilometer in 3:32, 8 seconden te langzaam. Ik had nog 4 seconden over, dus moest de laatste kilometer binnen 3:28 gaan. Na 4200 meter kwam ik door in 14:13. Weer een ronde die te langzaam was. Nog twee rondes te gaan. Na 4600 meter kwam ik door in 15:38. Weer een ronde die te langzaam was. Tussen de 3 km en 4600 meter is het schema van 16:40 gezakt tot een schema van 17:00. Ik moest een snelle laatste ronde lopen, want weer een ronde net als de voorgaande vier en ik zou boven de 17 minuten finishen. Gelijk aan het begin van de laatste ronde ging de knop om, ik ging gewoon blind sprinten. Het was alles of niets. Na die zware 1600 meter merkte ik dat er weer wat in de benen zat. Nog 300 meter, nog 200 meter, nog 100 meter, ik gaf alles in de hoop dat ik onder de 17 minuten bleef. Ik kwam over de streep, keek naar de klok en zag dat het gelukt was. De tijd was 16:54,13!

Het verschil met Marjon was uiteindelijk 26 seconden. Ik had 12 seconden van mijn PR afgehaald. In twee jaar tijd ben ik van 19:59 naar 16:54,13 gegaan, dus 3:05 minuten eraf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten