dinsdag 19 mei 2015

Wedstrijdverslag Terheijden 17 mei 2015

Zondag 17 mei vertrokken Ad, Hans, Stefan Frank en ik naar Terheijden voor de 5 kilometer wegwedstrijd. In de auto werden we bijgepraat door Frank en Stefan die de er al eerder liepen. Het laatste deel van het parcours was erg bochtig en veel zou afhangen van de wind.

Naast de 5 werk er ook een 10 en een 15 gelopen. Er was een sterk deelnemersveld en het was lekker druk. Met Frank als gids verkenden we het laatste gedeelte van het parcours dat ons vanuit de polder, langs de haven van Terheiden weer naar de finish leidde. Gelukkig hadden de wind het laatste gedeelte van de ronde mee. Dat betekende wel dat het eerste gedeelte vooral wind tegen zou zijn. Ad stond al klaar met de camera om mooie plaatjes te schieten.

Bij de start was het lekker druk, gelukkig bemachtigden we een plekje op de eerste startrijen. Direct na de start vormde zich een grote groep van een man of 10 met lopers van alle drie de afstanden. Van de aanmoedigingen van Ad begreep ik dat Frank dichtbij zat. Ik positioneerde mij voorin de groep zodat ik het eerste stuk gecontroleerd kon lopen. Het tempo lag aardig hoog, maar voelde ontspannen aan. Samen met Sietse de Jong  liep ik voorop. Ik kreeg de indruk dat de rest ons het tempo liet bepalen.

Het eerste stuk Terheijden uit stond de wind inderdaad behoorlijk tegen. Maar het liep lekker, soepel en ontspannen. Langzamerhand werd de groep kleiner. Vanuit mijn ooghoeken zag ik dat alleen Sietse nog als concurrent voor de  kilometer overbleef. Ik hield het tempo hoog en merkte dat ik op mijn PR-schema van 16;35 liep. 

Vanaf het 3 kilometerpunt stond de wind wat meer in de rug en ik probeerde een aantal keer het tempo te verhogen en gebruik te maken van het parcours. Zo dat er een bruggetje in waar ik het tempo nog iets verhoogde. Vlak na het 4 kilometerpunt liep het een klein stukje steil omlaag. Hier liet ik me omlaag vallen en pakte een paar meters die de anderen weer dicht moesten lopen. Ondertussen zag Ad ons vanuit de verte goed lopen en schoot een paar hele mooie foto's. 

Bij de haven plaatste ik de laatste versnelling zodat ik alleen het laatste rechte stuk op ging. Sietse moest er toen vanaf. Ik merkte dat ik nog wat over had en bleef door versnellen. Dit om mijn PR te verbeteren en dat lukte. Met een mooie netto tijd van 16;30 verbeterde ik mijn beste prestatie op de weg met 5 seconden. 

Frank liep voor de tweede keer achterelkaar onder de 17 minuten en finishte als derde in 16;56. Altijd leuk om met z'n tweeën op het podium te staan. Frank had de dinsdag er voor zijn PR op de 3000 meter verbeterd en de stijfheid zat nog wat in de benen. Stefan liep een keurige 19;12. Hans verbeterde zijn 5 jaar oude PR op de 5 kilometer met 17 seconden! Hij finishte in 20;41. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten