dinsdag 23 juni 2015

Wedstrijdverslag Bavoloop Rijsbergen door Thijs Staps

Zaterdag 20 juni stond de Bavoloop op het programma. Het weer leek mee te zitten, het was namelijk een graad of 17 en er was wat bewolking. Met dat soort weersomstandigheden zou het toch moeten kunnen om een tijd onder de 19 minuten te lopen op de 5 km, zeker omdat ik mezelf ook goed voelde en er alle vertrouwen in had. Het werd mijn derde poging om onder de 19 minuten te lopen, na de 19:00 bij de Vennenloop en de 19:02 bij de van Gogholoop moest het bij de Bavoloopgaan gebeuren. Ze zeggen wel eens drie keer is scheepsrecht, daar ging ik dan maar vanuit.

Ik zou lopen in de categorie heren talenten. Bij de start zag ik Juan, ik wist van hem dat hij normaal gesproken zo rond de 18:30 liep op de 5 km, dus ben ik achter hem gaan staan bij de start. Om kwart voor 5 was het dan eindelijk zover en werden we afgeschoten. Ik ging achter Juan lopen en daarmee liepen wij op plek 3 en 4 bij de talenten. De eerste kilometer kwamen we op 3:28 door, dat was te snel. Ik had bij de eerste kilometer rond de 3:48 moeten doorkomen. We hadden het kleine rondje gehad en moesten daarna iedereen die wat verder van achter liep inhalen. We moesten daardoor de buitenbocht nemen, dat kost tijd wist ik. Na 1,5 kilometer kon ik Juan niet meer bijhouden en moest het tempo wat terug, daardoor kwam ik de tweede kilometer door in 7:18, nog steeds mooi onder het 19 minuten schema. Ik kreeg het moeilijk in de derde kilometer en werd door drie lopers ingehaald. Op 2,7 km kwam ik als 9e door en als 5e talent in een tijd van 10:06, dat was nog steeds op schema, maar ik zag wel dat het verschil op het schema van de 19 minuten steeds kleiner werd. Ik kwam de derde kilometer uiteindelijk door in 11:18, nog maar 6 seconden onder het schema. De vierde kilometer bleef lastig en ik werd nog eens door twee lopers ingehaald. Uiteindelijk zat ik na 4 kilometer op 15:21. Ik lag 9 seconden achter op schema. Ik wist dat ik een snelle laatste kilometer moest lopen. Ik versnelde en kwamdichterbij de lopers voor me. Ik keek op ongeveer 500 meter voor de finish nog eens op mijn horloge en ik had nog 1:45 over, ik wist dat ik nog iets harder moest en ik versnelde nog maar eens, ik haalde drie lopers in en op ongeveer 200 meter voor de finish ben ik aan mijn sprint begonnen. Ik zag de klok op 18:40 springen en hield mijn ogen op de klok gericht. Ik dacht het gaat niet nog een keer gebeuren dat ik net boven de 19 minuten loop.Ik ging nog iets harder sprinten. Ondertussen kwam de klok op 18:50. Ik zag dat ik het kon halen en uiteindelijk kwam ik na 18:55 binnen, een verbetering van mijn PR met 5 seconden. Eindelijk onder de 19 minuten. Uiteindelijk werd ik 8e overall en 5e bij de talenten. Het afgelopen jaar heb ik me flink verbeterd, want vorig jaar liep ik bij de Bavoloop nog 19:59, een verbetering van 1:04.

Al met al was het een geslaagde 5 km, Elke eerste bij de vrouwen, Frank tweede bij de mannen en ik een PR. Na de wedstrijd namen Ad en ik een welverdiend frietje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten