zondag 10 maart 2019

Geslaagd debuut op de 15 km bij de Kruikenloop voor Thijs Staps

Het was zaterdagochtend 7:45 toen de wekker ging. Dit is de dag dat ik mijn eerste 15 kilometer wedstrijd zou gaan lopen. Ik had vooraf wat tijden opgezocht van concurrenten op de 10 kilometer, dit waren vooral tijden tussen de 53 en 55 minuten. Mijn doel werd dus om onder de 54 minuten te blijven. Tijdens het inlopen voelden de benen goed, dus had ik er vertrouwen in dat het goed zou komen.

Om 11:11 klonk het startschot en waren we weg. Voor me zag ik Wessel lopen, die was heel snel gestart. Tijdens de eerste kilometer kwam ik steeds dichterbij en ging ik hem voorbij. We liepen in een grote groep. De eerste kilometer ging in 3:20, dat was wel erg snel. Robbert van de Wouw en iemand die ik niet kende kwamen voorbij gelopen, die andere jongen bleek een Belg te zijn. Ik besloot te volgen, zodat ik vooraan in de groep het kasseien pad op kon. Nu wist ik dat ik in het midden kon blijven lopen, dit was namelijk het beste stuk van het pad. Na 2 kilometer keek ik op mijn horloge en zag ik 6:44 staan, dit betekende een kilometer in 3:24. We gingen rechtsaf en ik keek eens naar rechts, daar zag ik de rest van het groepje lopen waar ik de eerste kilometer bij liep, dus ook Wessel. We hadden toch wel een flink gat geslagen. Bij het bordje van 3 kilometer keek ik weer op mijn horloge en zag ik 10:09 staan, dus een kilometer in 3:25. Het ging zo snel dat ik op dit moment op een schema zat om slechts 8 seconden toe te geven op mijn PR op de 5 kilometer. In de vierde kilometer ging het iets langzamer, maar met een kilometer van 3:30 was het nog steeds te snel. Mijn horloge gaf nu 13:39 aan. Ik zat niet ver achter het schema van mijn PR op de 5 kilometer, dus wist ik zeker dat ik een PR had gelopen als ik een 5 kilometer had gedaan. Mijn horloge zat nog niet op 5 kilometer, maar toen ik bij het bordje was keek ik toch even naar de klok die bij de start stond. Er stond 17:10, dus een kilometer in 3:31. Bij de doorkomst piepte mijn horloge voor 5 kilometer, de klok stond op 17:15. Ik liep op dit moment op een schema van 51:45 volgens mijn horloge. Volgens de bordjes liep ik zelfs op schema van 51:30.

Net na de eerste ronde stond er een man en die zei dat wij de nummers 6, 7 en 8 waren, vlak achter ons hoorde ik hem nog 9 roepen, dus zat er iemand kort achter ons. Deze atleet sloot ook kort daarna aan bij onze groep. Mijn horloge kwam ondertussen niet meer overeen met de kilometerborden, dus keek ik maar naar de tijd die op mijn horloge stond bij een kilometerbord. Bij het bord van de 6 kilometer zag ik dat mijn horloge 20:42 aangaf, dus dat betekende een kilometer in 3:32. Ik lag op schema van mijn PR op de 10 kilometer, dus was het niet gek dat ik het nu zwaar begon te krijgen. Ik liet het groepje lopen en besloot het wat rustiger aan te doen. Toen ik het kasseien pad weer op ging keek ik naar rechts. De eerste die achter mij liep was Alexander Picard, dus was mijn idee om hem voorbij te laten komen en dan proberen aan te pikken. De zevende kilometer ging zoals verwacht een stuk langzamer, want ik zag 24:21 op mijn horloge staan. De kilometer ging dus volgens het bordje in 3:39. Een halve kilometer verder kwam Alexander voorbij. We waren precies halverwege, nu moest ik aansluiten. De anderhalve kilometer die ik op eigen tempo heb gelopen hadden goed uitgepakt, want ik kon zonder moeite aansluiten. De achtste kilometer ging in 3:40, dus gaf mijn horloge nu 28:01 aan. Ik kreeg het gevoel dat Alexander een vrij vlak tempo liep, dus bleef ik erbij lopen. De negende kilometer ging in 3:40, dus stond mijn horloge op 31:41. Op het zandpad merkte ik dat ik het lastig kreeg om Alexander te volgen. Net na het zandpad moest ik een gaatje laten vallen. Ik kwam vlak voor de doorkomst langs het bord van de 10 kilometer en zag 35:26 op mijn horloge staan, dus een kilometer in 3:45. Net na de doorkomst voor de laatste ronde hoorde ik mijn horloge piepen voor 10 kilometer, dit was na 35:44. Ik had in ieder geval mijn vijfde tijd ooit gelopen op de 10 kilometer. Om onder de 54 minuten te blijven moest ik volgens de borden de laatste 5 kilometer in 18:32 lopen, dus gemiddeld 3:42 per kilometer. Met het schema dat ik in de afgelopen 4 kilometer had gelopen moest dat precies kunnen.

Net na de doorkomst kwam ik weer terug bij Alexander. Ik mocht hem niet laten lopen. De elfde kilometer ging in 3:40, dus zaten we nu op 39:06. We gingen weer het kasseien pad op, nu kon ik niet mooi in het midden blijven lopen. We moesten gaan dubbelen en moesten via links en rechts inhalen. Dit waren de minste stukken van het pad en dit liep dus niet lekker. Ik merkte dat ik nu een gaatje sloeg met Alexander. De twaalfde kilometer ging in 3:47, dus zaten we nu op 42:53. Toen we weer op het fietspad waren kwam Alexander weer terug. Het was nu wel duidelijk dat we aan elkaar gewaagd waren aangezien hij al een keer was weggelopen bij mij en ik bij hem. De dertiende kilometer ging in 3:42, dus stond mijn horloge op 46:35. Nog twee kilometer, die moesten we in 7:24 lopen. Dit moest lukken, ook al lag ik nu op schema voor een tijd van net boven de 54 minuten. We moesten allemaal langs mensen die breed naast elkaar op het fietspad liepen. De veertiende kilometer ging ondanks het slingeren toch nog in 3:44, dus gaf mijn horloge nu 50:19 aan. We maakten de scherpe bocht naar het zandpad. Daardoor sloeg Alexander weer een klein gaatje en kon ik weer niet volgen. Het gat was 10 tot 15 meter, maar het werd niet groter. Toen we weer rechtsaf gingen en we weer op de weg kwamen begon ik te versnellen. Net voordat we het terrein van Sarto opliepen had ik Alexander ingehaald. Nu was ik volle bak aan het sprinten. Ik was gefocust op de finish en keek naar de klok. Toen ik de tijd kon zien stond er 53:41. Een tijd van onder de 54 minuten moest nu lukken. De finish lag ter hoogte van de doellijn van het veld bij Sarto. Toen ik ter hoogte van de middenlijn liep was het dus nog ongeveer 50 meter, de klok stond op 53:46. Ik was ervan overtuigd dat het net zou lukken. Het was aftellen. Uiteindelijk kwam ik na 53:56 over de finish en was het dus gelukt om onder de 54 minuten te blijven. De slotkilometer had ik nog in 3:37 gelopen. Mijn horloge dacht daar anders over, want die kwam uit op 14,86 kilometer. Hij piepte ook constant 10 meter na een kilometerpunt en dat werd dus alsmaar verder. Mijn kilometertijden die mijn horloge aangaf waren allemaal tussen de 2 en 3 seconden langzamer.

Al met al heb ik vandaag een hele goede wedstrijd gelopen. Een mooie 5e plaats bij de senioren en 7e overall. Mijn gemiddelde tempo was nu hetzelfde als wat ik vorig jaar op dit moment op mijn 5 kilometer liep. Het was sneller dan tijdens de Singelloop en de Herfstmarathon in Etten-Leur toen ik de 10 kilometer liep. Ik heb het gevoel dat ik beter ben dan dat ik ooit ben geweest. Dit geeft heel veel vertrouwen voor de toekomst. De volgende wedstrijd is de 5 kilometer Talent Run bij de Parelloop. Hier liep ik vorig jaar nog 18:07, maar nu wil ik een PR lopen en eigenlijk richting de 16:30.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten