maandag 15 februari 2016

Wedstrijdverslag Kruikenloop 2016 door Thijs Staps

Op zaterdag 6 februari stond de Kruikenloop op het programma. Om kwart over negen stonden Jeroen, Hans en ik bij Ad om vervolgens Elke in Breda op te halen en naar de Kruikenloop te gaan. Mijn doel zou zijn om een nieuw PR te lopen en mee te gaan met Marjon van der Wansem, waarvan in de krant had gestaan dat ze goed in vorm was.

Om 11:11 was het zover en klonk het startschot, ik liep gelijk achter Marjon. De verwachting was dat Marjon rustig zou starten, maar na de eerste kilometer kwamen we door in 3:22. Ik ben achter Marjon blijven lopen met de gedachte dat zij dat tempo ook niet kon volhouden. In de tweede kilometer was er een hele kilometer met kinderkoppen, dat was niet fijn om op te lopen. Na twee kilometer kwamen we door in 6:58, dus de kilometer over de kinderkoppen was in 3:36 gegaan. Na de kilometer over de kinderkoppen kwamen we op een fietspad waar we wind tegen hadden, ik had daar niet zoveel last van aangezien ik uit de wind werd gehouden door mijn haas. Ik zat er zo halverwege al ver doorheen, maar in mijn gedachten moest en zou ik bij Marjon blijven. Na drie kilometer kwamen we door in 10:33, dus was de kilometer in 3:35. Ik zat 23 seconden onder mijn PR van de drie kilometer! Met een tempo van 3:31 gemiddeld na drie kilometer liep ik ruim onder mijn PR schema van 18:28 en lag ik zelfs op schema voor 17:35. Ik wist op dat moment dat ik een PR ging lopen. Ik wilde nu zelfs onder de 18 minuten gaan. Ik bleef mezelf vastbijten in mijn haas, hoe zwaar ik het ook had. We kwamen op het zandpad en daar stond gelijk het vier kilometerpunt, daar keek ik op mijn horloge en zag 14:13 op mijn horloge, dus was de kilometer in 3:40. Ik liep nog steeds achter mijn haas, toen ik op 500 meter van de finish het einde van het zandpad zag ging ik Marjon voorbij en ging ik volle bak naar de finish. Ad riep naar mij dat ik tweede liep, ik had dat niet door aangezien alle afstanden tegelijk waren gestart. Ik zag iemand van Eindhoven Atletiek het sportpark op lopen, hij liep een meter of 20 voor mij, vervolgens kreeg ik ook door dat er nog een jongen van Attila vlak achter me liep samen met Marjon. Daardoor kon ik nog eens extra aanzetten. Ik zag de klok op een meter of 60 voor de finish op 17:10 staan en ik dacht dat die tijd niet kon kloppen. Toen ik binnen kwam en op mijn horloge 17:21 zag staan geloofde ik het pas. Ik zag gelijk een groot bord en zag daarop ‘3 Thijs Staps 17:21’ verschijnen. Ik was helemaal kapot en kon zelfs mijn chip niet meer van mijn veter afhalen. Voor het eerst won ik van Marjon, waar ik vorig jaar op de 1500 meter in Roosendaal nog 0,09 seconden tekort kwam, was het verschil op de 5 km nu zes seconden in mijn voordeel. Het verschil met winnaar Mitchell van Oudenaarden was slechts 55 seconden.


Jeroen liep de tien kilometer en werd vierde in een tijd van 35:54. Elke liep voor het eerst een 15 kilometer en liep dus een PR van 1:05:13 en werd derde. Hans kwam uit in een tijd van 1:09:31. Al met al was het een geslaagde wedstrijd waarin ik mijn PR verpulverde met 1:07. Binnen twee jaar ben ik van 20:37 naar 17:21 gegaan. Hopelijk is dit het begin van een geweldig weg- en baanseizoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten