maandag 14 oktober 2019

16e plaats voor Thijs Staps bij de 10 km Singelloop Breda


Op zondag 6 oktober stond de Singelloop Breda op het programma. Voor mij werd het mijn derde 10 kilometer van dit jaar. Ik had ingeschreven op 34:30, hierop wilde ik weggaan. In ieder geval wilde ik onder mijn PR van 34:44 lopen. Ik wist dat Jeroen mee zou doen en dus was mijn plan om met hem mee te gaan en dan moest het goed gaan komen. Het was in ieder geval zeker dat ik sneller zou lopen dan vorig jaar, toen liep ik 36:27. Als ik dit nu zou presteren, dan zou het 1:25 langzamer zijn dan mijn slechtste prestatie dit jaar.

Officieel moet je van achter het startvak in, maar ik ging van voren. Waar ze vorig jaar moeilijk deden was dat nu niet en kon ik gewoon vooraan staan. Om 12:15 klonk het startschot en ik was de eerste die weg was. Daardoor liep ik de eerste 100 meter op kop. Ik koos voor mijn eigen tempo en wachtte totdat Jeroen voorbij zou komen om aan te haken. Na 300 meter kwam Jeroen voorbij en sloot ik aan. Er ontstond een kopgroep van 8 met daarachter een groep van 3, dat was onze groep. De eerste kilometer ging in 3:18, dat was iets te snel. Met dat tempo zou je 33:00 lopen. De tweede kilometer bleef ik achter Jeroen lopen en die ging in 3:29, dat was een goede kilometer. We hadden nu 6:45 op twee kilometer. Na 2,5 kilometer gingen we een fietspad op. We moesten naar rechts. Jeroen ging voor mij door de bocht en ik dacht er snel doorheen te gaan om erbij te blijven. Het bleek glad te zijn en ik moest helemaal uitwijken om niet te vallen. Daardoor had Jeroen een paar meter te pakken, maar al snel had ik dat gat weer gedicht. Op 3 kilometer kwamen we door na 10:16, dus een kilometer in 3:31. Ik lag nu 8 seconden onder schema PR, dit kwam door de eerste kilometer. Na iets meer dan 3 kilometer nam de derde atleet in onze groep de kop over. Hij had de hele tijd al achteraan in het groepje gelopen. Ik merkte gelijk dat het tempo iets omhoog ging. Nu moest ik afhaken, maar ik kwam al snel weer terug. Een paar honderd meter verderop moest ik weer afhaken, maar weer kwam ik snel terug. De vierde kilometer ging in 3:25, dus zoals het al aanvoelde was er een versnelling. We zaten nu op 13:41. Nu moest ik voor de derde keer afhaken en nu wist ik dat het definitief was. Het tempo lag net iets te hoog. Het gat werd nu snel groot. Zij kwamen na 17:02 door op 5 kilometer, dus liepen zij 3:21, dat betekende dat het nog sneller ging bij hun. Ik kwam als 11e door na 17:18. Op een kilometer verloor ik dus al 16 seconden, de kilometer ging in 3:37.

Deze kilometer was toch echt te langzaam, want waar ik op 4 kilometer nog 11 seconden sneller doorkwam dan gepland, was het nu opeens slechts 2 seconden. Als ik geen verval meer zou hebben zou ik 8 seconden onder mijn PR lopen, ik liep op schema 34:36. Het werd nu zwaar alleen. We gingen het water over en kwamen aan de andere kant te lopen. Ik merkte dat ik de wind mee had en kon wat versnellen. De 6e kilometer ging in 3:34, iets sneller. Ik kwam door na 20:52. Voor het eerst in de wedstrijd liep ik boven schema PR, maar als ik het verval zou kunnen beperken kon het nog. Ik vertrouw altijd op mijn laatste kilometer, daar kan ik altijd nog wel versnellen. Na 6,5 kilometer werd ik voor de eerste keer ingehaald. Ik ging mee. Dit lukte 200 meter, toen moesten we naar links en na die bocht had ik gelijk een achterstand van 10 tot 15 meter, al gauw moesten we naar rechts en het gat werd nog wat groter. Nu hadden we wind tegen. Ik merkte dat ik nu niet meer in het tempo kwam en het ging heel erg moeizaam. De kilometer ging in 3:45, dat betekende dat ik nu op 24:37 zat. Ik had nu zoveel verloren op een kilometer dat een PR nu ineens onmogelijk is. Zelfs een tijd onder de 35:00 zou heel moeilijk worden. Het doel veranderde helemaal en het was nu vechten om de 12e plaats vast te houden. Net voor het acht kilometerpunt kwam een groepje van 4 voorbij. Ik probeerde aan te haken, maar het lukte net niet. Het ging iets te snel voor mij. De 8e kilometer ging in 3:42, dus nu zaten we op 28:19. Op 2 kilometer tijd had ik al 31 seconden verloren. Het groepje liep een paar meter voor me, maar dat kleine gat kreeg ik maar niet dicht. Nu bleef het verschil hetzelfde. We gingen linksaf en we hadden weer wind in de rug. Het liep weer iets beter. Nu was het nog 1500 meter, dat is meer mijn ding. Het tempo ging omhoog. De 9e kilometer ging in 3:36, dus was de tijd nu 31:55. Ik had nog 2:48 over voor een PR, dus onmogelijk en 3:04 om onder de 35 minuten te lopen, dat ging in deze fase van de wedstrijd ook niet meer lukken. Ik probeerde weer naar de groep voor me te lopen, maar dat gat bleef ongeveer 50 meter. We gingen nu rechtsaf de Halstraat in, vanaf hier is het nog 300 meter. Ik dacht nu te gaan sprinten, maar zodra ik begon te sprinten stopte ik er ook gelijk mee, want die steentjes waren heel erg glad. Met nog 100 meter zag ik in mijn ooghoek iemand voorbij komen. Het gebeurt mij niet dat ik een sprint verlies, dus zette ik even aan en had gelijk een gat. Ik keek achterom en zag dat hij het opgaf, want hij zou die sprint nooit kunnen winnen van mij. Ik keek naar de klok en zag 35:29, de slotkilometer ging in 3:34 met het gevoel dat het nog iets sneller kon gaan. Het eindresultaat werd een 16e plaats met in totaal ruim 5000 deelnemers. Er waren ruim 3000 mannen. Jeroen werd uiteindelijk 11e in 34:43, dat is 1 seconde onder mijn PR.

Helaas zat ik 45 seconden boven mijn PR. Deze tijd is wel 58 seconden sneller dan vorig jaar. Het zat 8 seconden van mijn vierde tijd ooit vandaan. Het lijkt weer een typisch jaar te worden voor mij. In het voorjaar PR na PR en dan na de vakantie niets meer en ook niet eens in de buurt met uitzondering van Wageningen, waar ik 2,3 seconden tekort kwam. Het dieptepunt is meestal de wedstrijd waar ik de meeste motivatie voor heb, de Herfstmarathon van Etten-Leur. Hier heb ik al 4 keer op rij mijn slechtste tijd op de 5 km of 10 km van dat jaar gelopen. Ondanks deze tegenvaller heb ik wel vertrouwen in een goede 5 km in Etten-Leur. De beslissing om hier een 5 km te lopen is bewust, want ik heb ooit gezegd dat ik de 5 kilometer wil winnen. Na bestudering van deelnemers en tijden van afgelopen jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een aardige kans maak om te winnen. De winnende tijd vorig jaar was 16:31, dat is precies mijn PR op de weg. Op naar de Herfstmarathon van Etten-Leur om mijn kwartet overwinningen in Etten-Leur in 2019 te voltooien, want eerder dit jaar heb ik al de Achillescross gewonnen bij de senioren, de 3000 meter bij de baanwedstrijd van Achilles en de 5 km bij de Lelieloop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten