zondag 2 juni 2019

Twee PR’s in 8 dagen door Thijs Staps

Trackmeeting Wageningen
Op vrijdag 17 mei stond de 1e Trackmeeting Wageningen 2019 op het programma, vorig jaar liep ik hier in september 17:21,06. Mijn tweede tijd van 2018, want de snelste tijd in 2018 liep ik 6 dagen later in Rotterdam, dat was 17:12,42. We zijn nu 8 maanden verder en het is duidelijk dat ik veel beter ben dan destijds. Mijn doelstelling was om onder de 16:30 te lopen. Bij de inschrijvingen zag ik Bo Ummels staan, de winnares van het NK halve marathon in maart in 1:14:00. Zij had ingeschreven op haar PR van 16:18, dus was de bedoeling om gelijk achter haar aan te gaan en er zo lang mogelijk bij te blijven.

Om 22:00 klonk het startschot. De groep werd bij de start in tweeën gesplitst. Ik zat bij de groep die in de buitenbaan moest starten, dat betekende dat ik na 100 meter naar binnen moest komen. Bo startte bij de andere groep. Toen ik naar binnen moest komen zocht ik gelijk naar Bo. Er was een mooi gaatje waardoor ik er mooi tussen kon komen. De eerste 200 meter ging in 38 seconden, dat was prima. De doorkomst na 600 meter was belangrijker, omdat dat de eerste volle ronde was. Ik zag de klok op 1:57 staan, dat was een rondje 79. De bedoeling was om rondjes 78,5 te lopen, dus dit was goed. We hadden een mooi groepje van zes, waarvan drie mannen en drie vrouwen. Nu kwam de doorkomst op de kilometer, deze was 3:15. Een rondje 78, dus ook deze was goed. Ik lig nu op schema 16:15, dus kan ik rustig in het groepje blijven.

Nu moesten de twee andere dames afhaken en bleven we met vieren over. We liepen met ons groepje tussen plaats 9 en 12. We kwamen bij de doorkomst voor 1400 meter. De klok stond op 4:33, dus een rondje 78. Het voelde nog steeds goed. Bij 1800 meter kwamen we door in 5:52, dus een rondje 79. Het was duidelijk dat er een mooi vlak tempo werd gelopen. De doorkomst op 2 kilometer was 6:32, dus een kilometer in 3:17. Ik zat nu op een schema om 10 seconden onder mijn PR te lopen, dus nog steeds prima.

Het voelde nog steeds goed en ik had het gevoel dat ik het nog wel een tijdje kon volhouden. Op 2200 meter kwamen we door in 7:10, dus weer een rondje 78. We gingen naar 2600 meter, ook dit was weer een rondje 78. De klok stond op 8:28. Bo ging nu op kop lopen van het groepje en ik haalde de andere twee jongens ook in en liep dus tweede in het groepje. Ondanks dat ik al op schema PR liep had ik toch de gedachte om te versnellen, maar ik vond het nog een beetje te vroeg. Ik was bang dat ik te vroeg zou gaan en dan weer zou worden teruggepakt, dus besloot ik nog maar even te wachten tot het goed voelde. We kwamen nu door voor 3000 meter. De klok stond op 9:47, dus een rondje 79. Weer een kilometer in 3:15, nu was ik echt goed op weg voor een PR.

We kwamen door op 3400 meter in 11:05, dus weer een rondje 78. Nu besloot ik de kop van het groepje over te nemen en met nog 1400 meter te gaan besloot ik te versnellen. Ik had het gevoel dat ik nog wel wat sneller kon dan 16:20, ondanks dat ook al een PR zou zijn. Na 3800 meter zag ik de klok op 12:23 staan, dus weer een rondje 78. Nu wist ik zeker dat ik een PR ging lopen. Op het 4 kilometerpunt kwam ik door in 13:03, dus een kilometer in 3:16. Dit was 16 seconden sneller dan bij mijn oude PR.

Met een goede slotkilometer wist ik dat er nog een tijd van onder de 16:15 in kon zitten. Na 4200 meter kwam ik door in 13:41, dus weer een rondje 78. Nu liep ik alleen. De rest van mijn groepje liep allemaal achter mij. Het was nog 2 ronden. Met nog 700 meter te gaan hoorde ik de bel voor de koplopers, dat betekende dat zij aan de slotronde gingen beginnen. Ik wist nu zeker dat ik in ieder geval niet gedubbeld zou worden. Na 4600 meter kwam ik door in 14:59, dus weer een rondje 78. Nog 400 meter, nu begon ik te versnellen. Ik zag iemand voor me lopen die aan het instortten was. Het was voor mij een mooi richtpunt en met nog 250 meter te gaan liep ik hem voorbij. Nog 200 meter, nu begon ik te sprinten. Nog 100 meter, nu zag ik Thomas voor me lopen. Dat was een mooi richtpunt, maar het verschil was nog iets te groot om hem te dubbelen. De jongen die ik net had ingehaald kwam mij voorbij sprinten. Ik probeerde er weer voorbij te komen, maar dit lukte niet. Ik kwam over de finish in een tijd van 16:12,77. Ik had dus een geweldige slotronde gelopen, namelijk een rondje 74. De slotkilometer ging in 3:10.

Deze 16:12,77 is een dik PR! Ruim 18 seconden onder mijn oude PR en ruim 59 seconden sneller dan mijn snelste tijd in 2018 in september. Dit geeft veel vertrouwen voor de komende wedstrijden. Volgende week ga ik proberen een nieuw clubrecord te lopen op de 1500 meter, de bedoeling is om in ieder geval onder de 4:20 te lopen, maar ik hoop stiekem op een tijd van 4:15.


Trackmeeting Utrecht
Op vrijdag 24 mei stond de 2e Trackmeeting Utrecht 2019 op het programma. De wedstrijd in Wageningen gaf veel vertrouwen voor deze wedstrijd. Ik had ingeschreven op 4:15, dat was 7,91 seconden onder mijn PR. Ondanks het grote verschil had ik wel het vertrouwen dat ik dit zou kunnen halen en anders heel dicht in de buurt zou kunnen komen. Het doel was om onder het PR van Jeroen Nijland te lopen en daarmee het clubrecord aan te scherpen, dit stond op 4:20,66. Met mijn PR van 4:22,91 zat ik daar nog 2,25 seconden boven. De laatste twee jaar heb ik vaker geprobeerd om onder de 4:20 te lopen, maar ik strandde steeds tussen de 4:22 en 4:26. Sinds dit jaar kun je via Atletiek.nu voor de wedstrijd zien in welke serie je zit en wat de ingeschreven tijden zijn. Ik zat in de 3e serie van de 6. Mijn ingeschreven tijd was gedeeld 6e samen met een andere jongen. De serie telde 14 atleten, dus moest ik ergens in het midden van het deelnemersveld starten.

Om 21:35 klonk het startschot van onze serie. Ik moest naar binnen gaan komen, want bij de start stond ik vanaf baan 1 gezien 10e. Ik vond een mooi gaatje waar ik tussen kon komen. Ik telde hoeveel atleten voor mij liepen, dit waren er 5. Ik liep op de 6e plaats, precies wat ik wilde. Na 100 meter ging de koploper er al vandoor, maar de rest van de serie liet hem gewoon lopen met het idee dat hij toch wel zou terugvallen. Deze jongen kwam na 300 meter door in een 47 hoog, dat betekende dat hij op een schema van net onder de 4 minuten liep, dat kan nooit in een serie waarin iedereen tussen de 4:10 en 4:29 had ingeschreven. Ik kwam mooi door in 51 seconden, dat was precies op schema 4:15. Nu liep er iemand naar de koploper toe. Ik besloot om gewoon in de groep te blijven, ondertussen kwam er iemand voorbij en liep ik op de 7e plaats. Na 600 meter waren er weer twee jongens die wegliepen uit onze groep, ondertussen bestond mijn groep nog uit drie man. Na 700 meter stond de klok op 2:00, dat was een rondje 69. Dit was een seconde langzamer dan gehoopt, maar nog steeds liep ik onder het schema van 4:20. Er ontstond nu een kopgroep van 4 man. De jongen die voor mij liep ging de jongen die op kop van ons groepje liep inhalen. Ondertussen lagen wij al zeker 20 meter achter de kopgroep met nog maar 700 meter te gaan. We begonnen met drie man aan de lastige opgave om terug te komen bij de kopgroep. Ik merkte dat we snel dichterbij kwamen en dat de andere jongens dan toch te snel hadden gelopen. De klok stond op 3:10 na 1100 meter, dus een rondje 70. Nu sloten we aan en gingen met 6 van de 14 man de slotronde in. Tijdens dat we naar de kopgroep liepen hadden we namelijk al iemand ingehaald die niet meer kon volgen. Ik zat mooi op schema clubrecord, maar 4:15 werd nu wel een moeilijk verhaal. Ik ben namelijk niet de snelste, maar moet het vergeleken met deze jongens meer van mijn duur hebben. Ik begon daarom ook gelijk te versnellen op het moment dat we aansloten en de slotronde ingingen. Met nog een kleine 200 meter te gaan kwam ik zelfs op de 2e plaats. Nog 100 meter, de jongen voor me begon te sprinten. Ik probeerde mee te gaan, maar op dit moment merkte ik dan toch dat ik snelheid mis en de mannen die ik net nog voorbij liep kwamen mij nu allemaal voorbij. Ik zag de klok voor de winnaar op 4:14,81 staan, dus 4:15 ging niet lukken. Ik werd uiteindelijk 5e in de serie. Na even te hebben gewacht op de officiële uitslag zag ik 4:16,94 op het scherm verschijnen. Dat betekende dat ik een snelle slotronde had gelopen met een rondje 67.

Deze 4:16,94 is een PR en clubrecord! Ik heb 5,97 seconden van mijn oude PR afgehaald en 3,72 seconden onder het oude clubrecord gelopen. Deze tijd is een gemiddeld kilometertempo van 2:51,3. Voor het eerst heb ik 21 km/h gelopen op een 1500 meter. Dit geeft veel vertrouwen voor woensdag 5 juni als ik de 1500 meter ga lopen bij de Twinson Extra Energie Trackmeeting in Barendrecht. Hier hoop ik onder de 4:15 te lopen. Deze wedstrijd telt mee voor het Run2Day Rotterdam baancircuit, deze wedstrijden zijn altijd sterk bezet. Dit is een circuit van acht wedstrijden, waarvan je er vijf moet lopen om voor het klassement in aanmerking te komen. Ik heb er nu al twee gemist, dus moet ik deze lopen. Vervolgens is het de Lelieloop. Ik heb altijd de 5 kilometer gelopen bij de Lelieloop. Twee jaar geleden was ik 3e en vorig jaar 2e. Dit jaar heb ik maar 1 doel en dat is om de 5 kilometer te winnen. Tijd maakt niet uit, alles minder dan de overwinning is gewoon een teleurstelling. Vervolgens is het op 15 juni de Bavoloop in Rijsbergen, hier ga ik weer eens een keertje een 10 kilometer lopen. Deze wedstrijd voelt voor mij ook een beetje als thuiswedstrijd gezien mijn moeder en uiteraard dus ook familie hier vandaan komt. Mijn PR is 34:44, maar ik hoop hier om laag in de 34 minuten te lopen en stiekem hoop ik op een hoge 33’er.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten