zondag 4 februari 2018

Spectaculaire slotfase tussen Roadrunners Wessel Roks en Thijs Staps

Op zondag 21 januari stond de Spiridoncross in Rijen op het programma. De cross is in een voor ons bekend bos, namelijk boswachterij Dorst. Het parcours lag niet in ons traingingsgebied. Wessel en ik zouden de 5900 meter trimloop doen, dus niet de wedstrijdloop. Dit komt omdat ik in het najaar met de ziekte van Pfeiffer en daarna ijzertekort heb gezeten, dus is het belangrijk om eerst weer aan de snelheid te werken op de kortere afstanden. Wij zouden tegelijk met de A- en B-junioren starten. De verwachting was dat er wel een paar goede junioren aan de start stonden, dus genoeg concurrentie. De kans was ook groot dat het weer een spannende strijd tussen Wessel en mij zou worden, aangezien wij nog nooit meer dan 10 seconden van elkaar zijn geëindigd. De weersomstandigheden waren in ieder geval goed met een temperatuur van vier graden en een lekker zonnetje.

Om 12:00 klonk het startschot, de jongen die voor mij stond had een hele snelle start en liep gelijk voorop, daardoor kon ik tussen de twee jongens die naast hem stonden door. Het werd gelijk een uitgerekte groep, ik kwam als 8e in de rij te lopen. De eerste kilometer ging best snel in 3:28, vooral ook omdat er al drie heuvels in zaten. Na het eerste rondje van 1100 meter liep ik 8e, we kwamen door na 3:55. Het is algemeen bekend dat junioren te snel van start gaan, ik merkte dat er een aantal moeite kregen. Ik had al vroeg in de ronde de nummers 7 en 6 te pakken. Ik was opgeschoven naar de 6e plaats. Halverwege de tweede ronde sloot ik aan bij Troy de Juncker, een jongen waar ik nog 10 seconden achter eindigde toen ik in april mijn PR van 16:47 liep. Toen we de heuvel op gingen besloot ik hem in te halen. Nog drie man voor me, een meter of 20 voor me liep Puk van Gool en daar weer 30 meter voor liepen de koplopers, dat waren Marlon van Zijl en Niels Bosma. De tweede kilometer ging in 3:41, een flink verval zoals verwacht, maar minder dan de rest van de atleten. Ik kwam bij Puk, de tweede ronde ging in 4:13, dus 18 seconden langzamer dan de eerste. Na 8:08 en 2200 meter begon ik aan mijn eerste grote ronde, ik ging Puk gelijk voorbij, want ik merkte dat het gat met Marlon en Niels niet groter hoefde te worden dan dat het al was. Ik bleef een hele tijd op 50 meter van de koplopers, ze liepen geen meter verder uit. Ik miste iemand die het gat dicht kon lopen. De derde kilometer ging in 3:56. Halverwege de eerste grote ronde werd het gat toch langzaamaan groter, nadat ik de koplopers zeker 1,5 kilometer niet verder heb laten weglopen. Tot halverwege de wedstrijd heb ik geloofd dat ik misschien wel kon winnen, maar op dat moment wist ik dat ik die mannen niet zou kunnen hebben. Aan het einde van deeerste grote ronde kwam Puk mij weer voorbij, maar ik kon hem niet volgen, dat bleek uiteindelijk logisch, want hij finishte na 4050 meter. Toen Puk net 4 seconden was gefinisht begon ik aan mijn laatste grote ronde van 1850 meter. De vierde kilometer was in 3:52 gegaan en de ronde ging in 7:05, dat betekende dat ik 15:13 had gelopen. Na ongeveer 200 meter in de ronde had je een bocht waar je de concurrentie kon zien die binnen 70 meter achter je liep. Ik zag dat Wessel samen met Tom Fobbe een stuk dichterbij was gekomen ten opzichte van de vorige ronde. Bij het ingaan van de laatste kilometer kwam daar de aansluiting van Wessel. Tom was er al afgelopen door Wessel. De vijfde kilometer ging in 3:56. Op het moment dat mijn horloge piepte kwam Wessel voorbij. Dit beloofde nog een spectaculaire slotfase te worden, de strijd om de 3eplaats overall en de 1e plaats bij de trimloop. We kwamen weer bij de poort waar we het sportpark opliepen, ik nam de binnenbocht en was Wessel weer voorbij. We moesten nog over twee heuvels. Bij de eerste liep ik voorop, daarna kwam er een bruggetje en daar kwam Wessel mij weer voorbij. Het was nog 300 meter, we moesten de laatste heuvel op. Nadat we boven waren was het nog 200 meter, dit was voor mij het moment om volle bak te gaan sprinten. Met nog iets meer dan 150 meter was ik Wessel voorbij, nu moest ik volle bak doorgaan. De finish kwam in zicht en Wessel kwam niet voorbij. Toen ik over de finish was wist ik zeker dat ik Wessel was voorgebleven. Ik was 3e overall en 1e bij de trimloop geworden. Na 5900 meter kwamen Wessel en ik allebei uit op een tijd van 22:09.

Ik wil Ad bedanken voor de mooie foto’s die hij heeft gemaakt bij de SpiridoncrossMet Jeroen heb ik weleens een spannende 1500 meter meegemaakt, waarbij het ook pas op de finish beslist was. Toen Jeroen wegging miste ik de strijd met een loopmaatje, nu is Wessel erbij gekomen en is er weer een strijd tot op de streep. Ik merkte dat het een stuk beter ging dan bij de Kerstcross en Wessel groeit gewoon mee. Hopelijk dat het bij de Kruikenloop weer een spannende strijd gaat worden. Nadat ik in het najaar constant tussen de 18:03 en 18:09 heb gelopen op de 5 kilometer, heb ik het gevoel dat er weer een tijd van rond de 17:30 in zit. Ik kijk nu al uit naar de Kruikenloop en hoop dat ik daar onder mijn 17:21 van twee jaar geleden kan duiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten