donderdag 27 juli 2017

Goede wedstrijd bij PAC Rotterdam door Thijs Staps

Op donderdag 13 juli 2017 stond er een 5000 meter baanwedstrijd bij PAC Rotterdam op het programma. Na een aantal mindere wedstrijden wilde ik weer eens een goede 5 kilometer lopen. Na een fantastische periode van 6 weken met 4 keer een PR in april en mei, kwam ik in juni en juli niet eens in de buurt van een PR. Ik had net als in Wageningen ingeschreven op 16:39, 8 seconden onder mijn PR. De wedstrijd zou om 19:00 beginnen, maar ik zat in de 7e en laatste serie, dus hoefde ik pas om 21:45. Dit was gunstig, omdat het om 19:00 nog 20 graden was en om 21:45 was het 15 graden.

Ik had met Ad afgesproken om rustig te starten, dit heb ik ook gedaan en ben ongeveer op de 10e plaats gaan lopen bij de start. De eerste ronde ging in 1:24, dus 4 seconden langzamer dan de 1:20 die ik zou moeten lopen. Ik ging naar voren in de groep en kwam 4e te lopen. De tweede ronde was 1:20, dus mooi op schema. Ik kwam bij de eerste kilometer en zag dat de klok op 3:25 stond, 9 seconden langzamer dan in Wageningen.  De derde ronde was ook goed in 1:21, er kwamen 2 mannen voorbij gelopen. Ik ging deze mannen volgen. Ik kon deze in de vierde ronde goed volgen, deze ging in 1:22. Na 2 kilometer kwamen we door in 6:47, dus een kilometer in 3:22, de ronde ging in 1:20. De zesde ronde ging ook weer in 1:20, ik kreeg het zwaar en moest afhaken bij de twee manen voor me. De zevende ronde ging in 1:25, veel te langzaam. Vlak voor de 3 kilometer werd ik ingehaald door een tweetal. Ik sloot aan. Bij de derde kilometer kwamen we door in 10:12, dus een kilometer in 3:25. Ik liep precies op een schema van 17:00, ik voelde dat een PR moeilijk zou worden. Ik merkte al snel dat ik afhankelijk was van dit groepje, want zelf zou ik het tempo niet meer omhoog kunnen krijgen. De achtste ronde ging in 1:23, ik kon het tempo van het tweetal goed volgen. De negende ronde ging ook weer in 1:23, ook de tiende ronde ging in 1:23, dus een mooi vlak tempo. Na 4 kilometer zaten we op 13:39, dus een kilometer in 3:27. We kwamen nu net boven het schema van 17:00, ongeveer 17:05. Ik wist dat ik met een goede laatste kilometer nog onder de 17:00 kon komen. Er werd een klein beetje versneld, dit was ook te zien aan de rondetijd, die was 1:21, dus 2 seconden sneller dan de voorgaande 3 ronden. Nog 600 meter, ik ging versnellen en ging vooraan in het groepje lopen. Ik wist dat het ieder moment zou kunnen gebeuren dat we zouden worden gedubbeld door Erwin Poldervaart, ik wilde dit voorkomen. Ik kwam bij de finishlijn door na 15:41, dus ik had nog 1:18 om onder de 17:00 te blijven, dit betekende dat ik nog flink moest versnellen, maar het was niet onmogelijk, want in Wageningen liep ik namelijk de laatste ronde in 1:14. Ik was in ieder geval niet gedubbeld, want Erwin kwam 6 seconden later binnen. Ik ging nog eens versnellen, dit deed ik tot ik op 200 meter van de finish was, nu ging ik sprinten, ik kwam op het rechte stuk. Nog ongeveer 50 meter, ik keek op de klok, deze zag ik op 16:49 springen. De klok liep verder en kwam steeds dichter bij de 17:00. Ik kwam binnen na 16:57, dus een snelle slotronde van 1:16 zorgde voor mijn 3e keer dat ik onder de 17:00 heb gelopen. Ik werd uiteindelijk 6e.

Het was een goede wedstrijd, waarbij ik 3 seconden boven mijn baan PR bleef en 10 seconden boven mijn PR op de weg. De indeling was ook veel beter dan normaal, want ik heb redelijk vlak gelopen. Dit komt omdat ik rustig ben gestart en kon aanhaken bij een groepje.

Ik wil Ad en Rini bedanken voor de support en het doorgeven van de rondetijden. Rini schreeuwde mij in de laatste meters nog naar 16:57.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten