zaterdag 3 juni 2017

Twee wedstrijden in 8 dagen, twee keer PR voor Thijs 
Staps


Eerste 1500 meter in 2017 voor Thijs Staps

Op vrijdag 12 mei stond de eerste trackmeeting in Utrecht op het programma. Ik ging daar mijn eerste 1500 meter van dit jaar lopen. Om 19:30 vertrokken Ad, Stefan en ik naar Utrecht. Het doel zou zijn om onder de 4:25 te lopen, dat zou betekenen dat ik onder het PR van Jeroen zou komen. Ik voelde me goed, niet gek aangezien mijn laatste 2 wedstrijden allebei een dik PR waren. De start van serie 1 zou om 21:40 zijn, maar vanwege het slechte weer werd dit 45 minuten uitgesteld. Ik kwam in serie 3, weer bij Lars Laros. Vorige keer in Oud-Beijerland zat ik ook bij hem in de serie. De inschrijvingen waren 4:15 t/m 4:25, dus achteraan starten.

Om 22:35 klonk het startschot voor serie 3 en waren we weg. Ik liep gelijk achteraan, de eerste 300 meter gingen zoals gepland in 52 seconden. Het tempo lag hoog, dus bleef ik de tweede ronde achteraan lopen. Ik kon goed volgen, de ronde was te langzaam. Ik had moeten doorkomen op 2:03, maar het was 2:04. Ik ging een klein beetje versnellen en haalde een aantal atleten in. Ik kwam na 1100 meter door in 3:14, precies op schema van 4:25. Ik voelde dat het zeker een PR zou worden, maar ik moest nog mijn best doen om onder de 4:25 te blijven. Ik bleef atleten inhalen, maar er kwamen er mij ook weer voorbij. Een aantal van die atleten liep ik daarna nog een keer voorbij. Met nog 150 meter te gaan ging ik sprinten. Ik kwam steeds dichter bij Lars, hij liep bijna vooraan in de serie en was aan het instorten. Ik kon hem uiteindelijk niet meer inhalen, maar ik liep wel een PR in 4:24,62! Ik heb mijn PR met 4,37 seconden verbeterd!

Het was een geslaagde avond waarop ik mijn 3e PR op rij liep. De volgende wedstrijd is volgende week op de baan bij Achilles. Ik ga proberen om mijn 4e PR op rij te lopen, dit keer op de 3000 meter.

Ad gaf vandaag weer de rondetijden door en Stefan was erbij voor de support. Stefan heeft ook nog getraind deze avond en kwam tot 25 rondjes rond de atletiekbaan.


Tweede plaats bij Achilles voor Thijs Staps

Op vrijdag 19 mei stond de avondwedstrijd bij de ‘buren’ van Achilles op het programma. Ik ging er met vertrouwen naartoe, want als ik hier een PR zou lopen is dat mijn 4e in een tijdsbestek van 38 dagen. Ik heb op 20 april een PR gelopen op de 3000 meter, deze moest eraan vandaag. Ik voelde me goed, vorige keer had ik het idee dat er meer in had gezeten. Ik had me net als in Oud-Beijerland ingeschreven op 9:32. Er waren twee snellere inschrijvingen, Ronald Cockx en Stef Dirks. Er was er 1 die hetzelfde had ingeschreven, dat was Jaïrvan Winkel en 1 die net iets langzamer had ingeschreven, dat was Karsten Nefs. Ronald was er niet en Stef had 22 seconden sneller ingeschreven, dus dat is teveel. De tegenstanders zouden dus Jaïr en Karsten moeten zijn.

Om 20:30 klonk het startschot voor de eerste serie. Ik liep gelijk tweede achter Stef. We kwamen na 200 meter door na 36 seconden. Dit was precies even snel als in Oud-Beijerland. Het tempo moest terug. Na 600 meter was de doorkomst 1:51, ook dit was dezelfde doorkomst als de vorige keer. Ik liep nog steeds niet ver achter Stef. De doorkomst na een kilometer was 3:07, ook dit was weer exact hetzelfde als de vorige keer. Nu werd het verschil met Stef wel steeds groter. We liepen nog met 4 man bij elkaar Jaïr, Karsten, Jeffrey en ik. Na 1400 meter kwamen we door in 4:24. Jaïr kwam mij voorbij gelopen en had een klein gat te pakken. Nadat het gat 200 meter hetzelfde bleef kwam ik langzaam dichterbij samen met Karsten. We kwamen na 1800 meter door in 5:42. Elk rondje ging steeds 1 seconde langzamer, ik lag nu precies op schema van mijn opgegeven 9:32. Na 2 kilometer kwam ik door in 6:21, dus een kilometer in 3:14. Ik kwam samen met Karsten bij Jaïr en haalde hem in. Ik liep gelijk weg bij die jongens. Ik kwam na 2200 meter door in 7:01, ik moest nog maar 2 rondjes. Ik voelde dat het een PR zou worden. De rondes werden steeds langzamer. Ik kwam na 2600 meter door in 8:21. Ik ging versnellen, maar er zat niet veel meer in. Ik ging met nog 200 meter te gaan sprinten. Ik zag Willem Dekkers voor me lopen en dubbelde hem. Het was nog 100 meter toen ik Willem dubbelde. Ik zag de klok en wilde onder de 9:40 blijven. Dit lukte en ik werd 2eEen nieuw PR van 9:39,13! Uiteindelijk waren Karsten en Jaïr nog dichtbij gekomen, maar kon ik ze nog net met respectievelijk 1,2 seconden en 3,5 seconden verschil achter me houden. Ik heb mijn PR met 7,46 seconden verbeterd!

Ik ben dik tevreden met mijn 4e PR op rij. Het geeft aan dat ik goed in vorm ben. Ik heb vandaag mijn eigen wedstrijd gelopen en naar niemand anders gekeken. Ik heb ook het grootste gedeelte van de wedstrijd op kop gelopen van ons groepje. Dit geeft vertrouwen voor de volgende wedstrijd, dit wordt de 5 kilometer bij onze eigen Lelieloop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten