woensdag 26 april 2017

PR voor Thijs Staps op 3 km en 5 km


PR op woensdagavond bij de Leemputtenloop voor Thijs Staps

Op woensdag 12 april stond de Leemputtenloop in Rijen op het programma. Om 18:30 vertrokken we naar Spiridon. Het doel was om onder de 17 minuten te lopen. Het parcours was op bekend terrein, namelijk de weg in het bos in Dorst. Hier trainen we met de wedstrijdgroep om de twee weken. Het was een makkelijk parcours, namelijk 2,5 kilometer van de ene kant naar de andere kant van het bos over een rechte weg, daar een keerpunt en weer terug.

We zouden om 19:30 starten, maar het werd uiteindelijk 2 minuten later. Dit kwam omdat de boog minder dan 5 minuten voor de start instortte. Toen alles weer goed was klonk het startschot. Het sterke deelnemersveld was vertrokken voor 5 kilometer. Al snel liep Luuk Maas alleen op kop met daarachter een grote groep van 10 man. Ik liep daar vlak achter, maar die groep ging wel erg hard van start dat ik deze maar liet lopen. Er zaten een paar mannen bij die ik kan hebben, maar ook een aantal waarvan ik wist dat deze een lage 16 kunnen lopen. Zo liep ik al na 400 meter alleen, het doel was om de groep geleidelijk weg te laten lopen. De eerste kilometer ging erg snel in 3:10. Ik liep ongeveer 25 meter achter de groep. Nog binnen anderhalve kilometer moest de eerste de groep laten lopen. Nog geen 300 meter verder liep ik hem voorbij. Dit was mentaal een opsteker. De groep liep verder weg, maar het ging heel geleidelijk. De 25 meter na de eerste kilometer was ongeveer 70 meter na de tweede kilometer geworden. De tweede kilometer ging in 3:24, dus had ik er 6:34 opzitten. De tweede kilometer was precies op een schema van 17 minuten. We kwamen langs de Beum en waren bijna bij het keerpunt. Ik was al voorbij de parkeerplaats waar we de auto altijd zetten bij de training. Ik was nog niemand tegemoet gelopen, terwijl het keerpunt aan het einde van de straat was. Ik was bijna bij het bord van Dorst toen Luuk mij aan de andere kant tegemoet kwam gelopen. Voor mij was het nog iets meer dan 100 meter tot aan het keerpunt. De eerste van de groep van 9 voor mij kwam ik op iets minder dan 50 meter van het keerpunt tegemoet gelopen. De groep was een lint geworden en dat betekende dat de achterstand op de laatste van de groep ongeveer 80 meter was. Ik had door dat de laatsten in de groep het zwaar hadden en dat die zouden terugvallen. Ik kwam als 11e bij het keerpunt na 8:17, dik onder het schema van 17 minuten. Ik lag zelfs op schema voor 16:34. Ik had de eerste 300 meter na het keerpunt moeite om weer het juiste tempo te vinden. Ik merkte dat het zwaar was, ik zag voor me dat er iemand uit de groep voor me viel. Dit bood perspectief. Ik merkte dat ik weer het juiste ritme terugvond. De derde kilometer ging in 3:29, 5 seconden te langzaam. Geen probleem aangezien de eerste kilometer 14 seconden te snel was. Ik zat op 10:03, slechts 3 seconden boven mijn PR op de 3 kilometer. In de vierde kilometer haalde ik de jongen in die uit de grote groep terugviel. Nu werd de groep voor me steeds kleiner aangezien er jongens moesten afhaken. De vierde kilometer ging in 3:26, dat is dus 13:29 na vier kilometer. Ik moest de laatste kilometer binnen 3:31 lopen. Ik was op weg naar een PR op de weg. Ik dacht aan mijn PR op de baan en wist dat het een secondespel zou worden om daar onder te blijven. Het beloofde een zeer spannende laatste kilometer te worden, ga ik net wel of net niet onder die 16:54 komen. Ik zette mijn jacht op de mannen voor me door. De eerste die nu voor me liep was Bram Maas, het broertje van winnaar Luuk. Nog 500 meter, ik keek nog een laatste keer op mijn horloge, die gaf 15:10 aan. Ik wist dat het vanaf het wildrooster nog maar 400 meter was. Toen ik daar voorbij was ben ik gelijk gaan versnellen. Ik kwam steeds dichter bij Bram. Ik ging sprinten en 100 meter voor de finish was ik hem voorbij. Ik was binnen, na een slotkilometer van 3:18. In een sterk deelnemersveld werd het een 9e plaats. Door deslotkilometer liep ik ook sneller dan op de baan. Een nieuw PR van 16:47!

Het was een heel goede wedstrijd. Doordat ik verstandig begon kon ik mannen inhalen die te snel waren begonnen. Ik heb er 3 ingehaald en ben zelf niet ingehaald. Dit leidde tot een verbetering van mijn PR met 7 seconden en 19 seconden op de weg. Een goede opsteker voor de 3 kilometer volgende week in Oud-Beijerland. Dat ik daar mijn PR ga verbreken is vrijwel zeker. Een mooi doel is om er een halve minuut vanaf te halen richting de 9:30.

Op de 5 kilometer deden ook Ad van Beek en William Lambregts mee van de Roadrunners. Ad liep een tijd van 18:03 en William 18:58. Mark liep zonder ventolin de 10 kilometer in een tijd van 42:05.


Baanseizoen start met PR op de 3 km voor Thijs Staps

Na een week eerder 16:47 te hebben gelopen op de 5 km was er op donderdag 20 april weer een wedstrijd, dit keer een baanwedstrijd. Het was de start van een nieuw baanseizoen. Bij de voorinschrijving had ik een tijd opgegeven van 9:32 voor de 3 kilometer, dat betekent rondjes van 76 seconden. Om 19:00 vertrokken Ad, Rini en ik naar AV Spirit in Oud-Beijerland. Ik was ingedeeld in de 4e serie. De snelste inschrijving was 9:20, dus niet veel sneller. Er waren 5 inschrijvingen binnen 12 seconden in mijn serie, dus genoeg concurrentie. In mijn serie zat 20 man, met veel junioren. We zouden om 21:30 starten, maar het schema liep uit en bij de start van de 3e serie waren er technische problemen waardoor het nog verder uitliep.

Rond 22:05 klonk eindelijk het startschot. Ik koos ervoor om gelijk achter de eerste aan te gaan, dat was Lars LarosWe kwamen na 200 meter door na 36 seconden, dat was 2 seconden te snel. Na 600 meter stond er 1:51 op de klok. We waren blijkbaar met een groep van 3 man los van de rest, Lars LarosErnson van den Bos en ik. Ik was de oudste van de groep, want de andere 2 jongens zijn 14, junior C. Ik kreeg het steeds zwaarder, na een kilometer stond de klok op 3:07, dus dat was 4 seconden sneller dan gepland. Nu moest ik Lars laten lopen, ook Ernson kwam mij voorbij. Na 1400 meter was de doorkomst 4:27, ook Ernson kon Lars niet meer volgen. Na 1800 meter kwam ik voor het eerst niet meer onder schema door, De klok stond op 5:48. Het rondje was nu 5 seconden te langzaam, maar desondanks bleef mijn achterstand op Ernson hetzelfde, dus ook hij stortte in. Ik werd ingehaald door 2 mannen, ik probeerde aan te pikken, maar dit lukte niet. Na 2 kilometer kwam ik door in 6:28, dus een kilometer in 3:21. Ik wist dat ik 9:32 niet meer zou redden, nu moest ik gewoon proberen zoveel mogelijk van mijn PR af te halen, want dat zou ik makkelijk halen. Na 2200 meter kwam ik door in 7:08. Nog 2 rondjes, ik had nog steeds Ernson als richtpunt kort voor me, hij liep nog steeds hetzelfde tempo als ik. Na 2600 meter kwam ik door in 8:28. Ik probeerde te versnellen, het kostte veel moeite. Ik kwam nog steeds niet dichter bij Ernson. Met nog 200 meter te gaan ging ik sprinten. Ik kwam steeds dichterbij, maar ik kon hem niet inhalen. Het gat was uiteindelijk nog geen 10 meter geworden. Ik had een dik PR gelopen van 9:46,59! Een verbetering van 16,15 seconden, voor het eerst onder de magische grens van 10 minuten!

Het was een slechte wedstrijd, aangezien ik te hard ben begonnen, dus moet er de volgende keer nog meer af kunnen. Ondanks de slechte indeling ben ik dik tevreden met mijn tijd. Binnen 9 dagen een PR op de 5 km en 3 km geeft weer een goed gevoel. Ik kijk met plezier uit naar de volgende wedstrijden, met voorlopig veel baanwedstrijden. Ik heb nu al zin om op de baan in Utrecht te knallen op 12 mei.

Ik wil Ad bedanken voor het doorgeven van de rondetijden en Rini voor het goede supporteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten