zondag 19 februari 2017

NK 10 km Schoorl door Thijs Staps

Op zondag 12 februari stond het NK 10 kilometer in Schoorl op het programma. We zouden ’s ochtends om 7:15 bij Ad wegrijden, dus had ik mijn wekker om 6:00 gezet. Samen met Stefan en Marco vertrokken we naar Schoorl. Het zou mijn tweede 10 kilometer worden. In Spijkenisse had ik alles alleen moeten doen en liep ik 35:23. Het doel was nu om onder de 35 minuten te lopen, nu met concurrentie. Toen we in Schoorl waren was het nog lang wachten tot de start, aangezien we er al vroeg waren.

Om 14:30 was het eindelijk zover en klonk het startschot. Ik zag gelijk Niels Damen voor me lopen en ben er achter gaan lopen. Ik verwachtte dat hij rond de 35 minuten zou lopen, dus een goede haas voor mij. De eerste kilometer ging in 3:21, dus dat was te hard. De volgende kilometer ging net als de eerste door het dorp. Deze kilometer was wel goed op schema in 3:28, dus 6:49. De derde kilometer gingen we de Schoorlseduinen in. Deze kilometer steeg van 9 meter naar 36 meter. Het was afzien deze kilometer, maar ik bleef in het spoor van Niels. Dit was de langzaamste kilometer in 3:45, dus was de tijd na 3 kilometer 10:34. De 4kilometer was een makkelijke waar we van 36 meter naar 21 meter daalden. Het was dan ook niet gek dat deze in 3:25 ging. Na 4 kilometer was de tijd 13:59, precies 1 seconde onder het 35 minuten schema. We gingen naar rechts en kwamen in een open gebied, met aan de linkerkant de mooie witte duinen. Het was eenmooi winters plaatje dankzij de sneeuw. Veel tijd om ervan te genieten was er niet. Ik liep nog altijd bij Niels. Na nog ongeveer 300 meter afdalen in de 5e kilometer mochten we de rest van de 5e kilometer weer omhoog. Ik hoorde in de verte al wat gepiep, dat moest het 5 kilometerpunt zijn. We liepen over de matten en ik zag dat de klok op 17:25 stond, rekening houdend met seconden aftrek zou het dus 17:21 zijn, 2 seconden sneller dan in Spijkenisse. Mijn horloge was het hier niet helemaal mee eens, deze piepte pas op 17:38, dus een kilometer in 3:39.

Na een klein stukje naar beneden was de rest van de 6ekilometer helemaal vlak. Na ongeveer 5,5 kilometer kwamen Mees van de Pas en Jarreau Suijkerbuijk van Thor ons voorbij. Niels haakte aan, ik merkte dat het tempo weer wat omhoog ging. Nu kreeg ik het lastig om bij te blijven. Met 4 west-Brabanders bij elkaar kwamen we na 6 kilometer door in 21:11, dus een kilometer in 3:33. We lagen op schema voor een tijd van net onder de 35:20, nog steeds op schema voor een PR. Ook in de 7e kilometer kwam er weer een stukje omhoog. Dit was het punt waarop ik niet meer bij de andere 3 kon blijven, In het bijzonder bij Niels waar ik dik 21 minuten in de nek had gehijgd. De kilometer ging in 3:41, dus was de tijd 24:52. Ik zag Niels, Mees en Jarreau steeds verder weglopen. Ik werd nu door steeds meer mannen voorbij gelopen, elke keer dat ik probeer aan te pikken kan ik het tempo niet volgen. De 8e kilometer ging in 3:44, dus 28:36. Het was duidelijk dat ik de 35 minuten niet meer zou halen, ook een nieuw PR zou een lastig verhaal worden. Nu moest ik gewoon zo dicht mogelijk in de buurt van mijn PR komen. Na 8,5 kilometer moesten we weer een stuk omhoog, het was afzien. Ook de zware 9e kilometer ging in 3:44, ik zat op 32:20. De laatste kilometer zou in 3:02 moeten voor een PR. Het was duidelijk dat dit niet meer zou lukken. Kijkend naar de laatste 3 kilometertijden moest ik zelfs nog mijn best doen om onder de 36 minuten te blijven. Na nog ongeveer 200 meter omhoog ging ik naar links, nu was het alleen nog maar naar beneden. Het tempo ging weer iets omhoog, nu was het nog een keer naar links. Ik was in de finishstraat, het was nog 200 meter, Ik liep onder de boog door die op 100 meter voor de finish stond. Er werd omgeroepen dat de eerste dame, die 5 minuten later dan mij waren gestart, er al aan kwam. Blijkbaar kwam de motor die voorop reed al de bocht om, ik ging nog een tandje sneller toen ik de tijd op het bord bij de finish op 35:50 zag springen. Ik wist dat het krap zou worden om nog onder de 36 minuten te komen.Uiteindelijk kwam ik over de finish toen de klok op 35:59 stond, dus onder de 36 minuten had ik in ieder geval nog wel gered. Omdat ik een paar seconden later was gestart kwam ik uit op een tijd van 35:55. Het verschil met de drie anderen uit de regio zat tussen de 40 en 45 seconden, dit verschil is in de laatste 4 kilometer gemaakt. De tweede 5 kilometer was in 18:34 volgens de tijd van de organisatie, dus dat zou een verval van 1:13 zijn. Volgens mijn horloge, die precies op 10,00 kilometer uitkwam, ging het tweede stuk in 18:17, dit zou een verval van 39 seconden betekenen. De eerste junior, die net als de dames 5 minuten later waren gestart, kwam 32 seconden na mij binnen en de eerste dame 44 seconden na mij.

Ik kijk met gemengde gevoelens terug naar deze dag. Het was een mooi parcours, zeker met de sneeuw. De eerste 6 kilometers gingen goed, de laatste 4 waren teleurstellend. Volgende keer beter. Gelukkig hoef ik niet lang te wachten, want over 3 weken staat de Rico Salvettiloop op het programma.

Stefan heeft in de buurt van Paddy gelopen en kwam uit op een tijd van 41:11, slechts 7 seconden achter Paddy. Ad heeft weer mooie foto’s gemaakt, waarop te zien is hoe ik aan het afzien ben, dit was uiteraard in die lange laatste 4 kilometers. Ik wil Marco bedanken voor de trouwe support. Zelfs in Schoorl is hij erbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten