zondag 1 januari 2017

Spijkenisse Marathon: debuut Thijs Staps 10 km

Het was zondag 18 december 7:45 toen mijn wekker ging. Ik stond op met het besef dat ik mijn eerste 10 km ging lopen. Ik voelde me goed, zeker na de goede Warandeloop en clubcross. Om 9 uur moest ik bij Ad zijn om vervolgens naar Spijkenisse te rijden. Ik had met Ad afgesproken om de eerste 5 kilometer in 18:20 te lopen, dat betekent 3:40 per kilometer, dat is 36:40 op de 10 kilometer. Ik vond dat ook wel een mooie uitdaging om te lopen. Om 10:00 waren we bij AV Spark.

Om 11:30 klonk het startschot voor de 5 en 10 kilometer. Ik was vertrokken voor mijn eerste 10 kilometer. Ik liep gelijk op de 8e plaats. De eerste zes atleten liet ik bij mij weglopen. Ik wist dat er daar nog een aantal atleten van de 5 km tussen zaten, die zouden toch veel te hard weggaan voor mij. Al na 600 meter schoof ik een plekje op. Ik liep 7e. We liepen het sportpark af, waarna we een stukje omhoog mochten. Daar was het eerste kilometerpunt. Ik kwam door in 3:12, veel te snel. Ik wist gelijk dat het tempo terug moest. We waren bovenop de dijk. Ik keek naar rechts en zag dat het gat naar de eerste achter mij al vrij groot was. Ook het gat naar de groep voor mij was groot. De tweede kilometer ging in 3:27, nog steeds te snel. Ik had daar op 7:20 moeten doorkomen, maar het was 6:39. Dat betekent dat de eerste twee kilometer 41 seconden te snel had gelopen. Het tempo moest lager. Ik liep in een park. Na het park kwam de afsplitsing tussen de 5 en 10 kilometer. De 5 kilometer moest rechts, terug naar de atletiekbaan. De 10 kilometer ging naar links. De derde kilometer ging in 3:36. Dat was al beter op schema. De eerste 3 kilometers zaten erop in 10:15. Ik liep nog steeds helemaal alleen. De 4e kilometer was een kilometer over de dijk, deze ging weer in 3:36, dus 13:51. Ik was bijna bij het keerpunt, toen ik drie mannen aan de andere kant zag lopen, dat betekent dat ik op de ondankbare 4eplaats liep. Ik had al een flinke achterstand. Na het keerpunt liep ik de atleten die achter mij liepen tegemoet. Het gat naar de nummer vijf was al redelijk groot, ook hij liep helemaal alleen. Ook nummer zes en zeven liepen alleen. Daarachter kwamen er al groepjes, maar die liepen al heel ver achter. Ik kwam weer bij een park en zag aan de andere kant de eerste drie atleten weer. Het gat was al ongeveer 200 meter. In het park stond het 5 kilometerpunt. Ik kwam door in 17:22, dat is een kilometer in 3:31. Het betekende dat ik 58 seconden sneller had gelopen dan afgesproken. Ook was het 31 seconden sneller dan de 5 kilometer in Etten-Leur en 13 seconden sneller dan de Singelloop. Slechts 28 seconden boven mijn PR op de 5 kilometer. Ik lag op schema van 34:44. Ik voelde dat ik over het tweede deel langer zou doen. Ik kreeg door dat het weleens een tijd in de 35 minuten kon worden.

Ik liep nog steeds in het park, waar over de wildroosters planken lagen, goed geregeld dus. Dat dacht ik dan totdat er ineens twee wildroosters waren zonder planken. Bij de eerste ging ik er gewoon in normale snelheid overheen. Ik gleed bijna uit, dus bij de tweede hield ik in. Ook lag er poep in het park. Ik liep er een aantal keer doorheen. Daarom was het ook niet gek dat de zesde kilometer de langzaamste was in 3:44. Ik had er 21:06 opzitten. De zevende kilometer was het laatste stuk door het park. Deze kilometer ging in 3:41, dat betekende een tijd van 24:47. Ik liep het park uit en zag in de verte niemand voor me lopen. Ik keek naar rechts en zag in de verte de nummer vijf uit de bocht komen, dat was een voorsprong van ongeveer 250 tot 300 meter. Dat betekende dat er in de eerste 250 meter voor me en de eerste 250 meter achter me helemaal niemand liep. Ik kwam na acht kilometer door in 28:25, een kilometer in 3:38 dus. Nog maar twee kilometer te gaan, ik lig nog steeds op schema voor een tijd in de 35 minuten. De negende kilometer begon ik de eerste lopers van de 5 kilometer in te halen. Achteraan liepen ze allemaal alleen en was het fijn inhalen. Hoe meer ik inhaalde, hoe meer mensen in groepjes liepen. Er liepen er op een smal stuk ineens vier naast elkaar. Ik moest een aantal keer ‘aan de kant roepen’. De eerste drie hadden nog het geluk dat ze een fietser bij hadden. Ik had niemand bij me en moest zelf roepen. De negende kilometer ging weer in 3:38, dus was de tijd 32:03. Ik wist dat ik met een snelle laatste kilometer nog onder de 35:30 kon blijven. Ik kreeg een stukje naar beneden, waar ik met heengaan nog tegenop moest lopen. Ik ging rechtsaf en kwam weer bij de voetbalvelden, nog ongeveer 700 meter. Ik liep net tussen de voetbalvelden toen ik hoorde dat de eerste binnen was. Ik moest nog ongeveer 600 meter. Ik zag de atletiekbaan al liggen aan de andere kant van het hek toen de speaker omriep dat het podium van de 10 kilometer binnen was. Ik moest nog ongeveer 450 meter. Ik bleef mensen van de 5 kilometer inhalen. Ik liep uiteindelijk de laatste kilometer in 3:20. Ik werd 4e in 35:23!

Ook Teun en Mark liepen de 10 kilometer. Teun werd 10ein 39:29. Mark werd 15e in 41:45. Birgit liep de halve marathon en werd 6e in 1:36:48.

Ondanks dat ik 4e ben geworden en dus net geen podiumplaats, ben dik tevreden met het resultaat, een stuk sneller dan ik had gedacht. Ik kan positief vooruit kijken, dit is de tijd die ik volgende keer moet proberen te verbeteren. Dit zal dan moeten gebeuren bij het NK in Schoorl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten