woensdag 29 juni 2016

Tweede plaats heren talenten voor Thijs Staps bij Bavoloop 2016

Op 18 juni stond de Bavoloop op het programma. Dit zou mijn derde jaar op rij worden dat ik hier meedeed aan de 5 km bij de heren talenten, tevens zou dit mijn laatste jaar bij de talenten zijn. De categorie heren talenten is voor de atleten t/m 18 jaar, dat betekent dat ik de oudste in deze categorie was. Na in 2014 vierde te zijn geworden in 19:59 en vorig jaar vijfde in 18:55 was het dit jaar de bedoeling om met een mooie tijd eerste te worden. Voor de start zag ik al een aantal goede atleten, maar die liepen allemaal bij de senioren. Bij de start stond er een jongen naast mij waarbij het nummer ook met 13 begon, dus een talent, want alles wat met 13 begon hoorde bij de talenten.

Om 16:45 was het zover en klonk het startschot. Ik ging gelijk achter het talent aan die bij de start naast mij stond. Samen met Rens de Ridder kwam ik in een groep met zeven atleten. De vijf seniorenatleten bij ons in de groep waren de broers Wouter en Felix Warndorff, Nick Jansen, Tim Ernest en Rik Mol. De doorkomsttijd bij de eerste km voor onze groep was 3:13, te snel dus. Na de eerste km kwamen de fietsers erbij en liet Rens de vijf senioren weglopen, ik bleef achter hem lopen. Het werd duidelijk dat het tussen ons twee zou gaan voor de overwinning. De tweede kilometer was langzamer, maar nog wel in 3:27, dat was ongeveer het tempo wat ik de hele wedstrijd had willen lopen. Na 2,9 km kwamen we zij aan zij over de finishlijn in een tijd van 9:47. Dit was het punt waarbij hij een klein beetje ging aanzetten. Ik probeerde mee te gaan, maar het zat er na die snelle start niet meer in. De derde kilometer was in 3:35, aan de langzame kant, maar met een gemiddeld tempo van 3:25 was het prima op dat moment. Toen begon de loodzware vierde kilometer waarbij ik helemaal in mijn eentje tegen de wind in moest lopen en lijdzaam moest toezien hoe Rens langzamerhand bij mij wegliep. Bij de vierde kilometer was het gat al een meter of 70 tot 80. Ik liep die kilometer in 3:48. Ik had niet het idee dat het zo langzaam was gegaan, omdat ik ook Rik Mol in het vizier had en die liep niet verder uit. Toen begon de laatste kilometer en het gat met Rik en Rens bleef hetzelfde. Op ongeveer 500 meter voor de finish ging ik versnellen en kwam ik dichter bij Rik, maar het gat met Rens bleef hetzelfde. Ik had ongeveer 50 meter achterstand op Rik. Ik kwam tot 25 meter toen hij ineens omkeek en ging versnellen. Dit was het moment waarop ik ging sprinten. Het gat met Rik bleef bij die 25 meter.Na een laatste kilometer in 3:26 kwam ik in 17:39 over de finish. Ik bleek 14 seconden achter Rens te zitten, dit verschil is in de vierde kilometer gemaakt. De eerste drie kilometer en de laatste kilometer hebben we hetzelfde tempo gelopen.

Ik heb in mijn laatste jaar als talent toch nog podium gelopen met deze tweede plaats. Het verschil met vorig jaar was 1:16 en met twee jaar geleden 2:20. Derde werd Juan Lochten Bastiaansen, daar zat ik vorig jaar 41 seconden achter en nu 51 seconden voor. Ik kan tevreden terugkijken op de Bavoloop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten