zondag 14 december 2014

Wedstrijdverslag Stratenloop Waspik door Jeroen Nijland

De Stratenloop van Waspik loop ik als voorbereiding op de 10 km van Schoorl in februari. Ook vandaag moet ik de 10 km lopen. En ik heb er zin in. Al een tijdje wil ik heel graag een 10 km onder de 35 minuten lopen. Iets wat nog niet is gelukt. Maar vandaag ga ik er voor. Het parcours is een rondje van 2,5 km aan de buitenkant van Waspik. Ongeveer de helft van het rondje loop je over geasfalteerde fietspaden, de rest over straat. Als ik onder de 35 minuten wilde finishen, moest ik sneller dan 8 minuten en 45 seconden per ronde lopen. De tussentijden had ik in mijn hoofd. Hier zou ik me op focussen en ik moest proberen mijn concentratie de hele wedstrijd vast te houden. Het is aan de koude kant, maar gelukkig staat er weinig wind. Een klein stukje heb je echt wind tegen. Om half 1 starten we samen met de 5 km. Vanaf de start kom ik meteen in het tempo. Ik loop tussen een aantal lopers van de 5 km, waaronder Mitchell van Oudenaarden. Al snel lopen we samen en het tempo voelt goed. De eerste ronde gaat in 8:38 ruim onder de gewenste ronde tijd. Ook de tweede ronde blijven we samen lopen. Ik kom door in 8:43. Nog erg mooi op schema. Vanaf nu moet ik het alleen doen. Al snel dubbel ik andere lopers. Het is veel inhalen, maar hierdoor blijf ik gefocust en hou ik het tempo hoog. De loper die een plek voor me loopt hou ik in het vizier, al loopt hij hij een eind voor me. Ik heb geen idee wat er achter me loopt. Ik blijf tempo maken. Gelukkig heb ik nog geen last van verzuring. De derde ronde gaat in 8:45, ik lig nog zo'n 10 seconden voor op mijn schema. Gewoon door blijven gaan dus. De laatste ronde is hard werken, de houding wordt wat minder. Maar op het fietspad met de wind wat gunstiger kan ik mijn tempo goed vasthouden. Ik versnel wat. Na de laatste bochten kom ik tegen de wind in. Nu doet het pijn, maar ik moet door. Het laatste rechte stuk probeer ik wel te versnellen, maar het zit er niet echt meer in. De eindtijd is 34:49, een PR!. Het geeft me vertrouwen voor Schoorl en ik heb er al zin in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten