maandag 29 december 2014

Wedstrijdverslag 50e Kerstcross Sprundel door Thijs Staps

De Kerscross in Sprundel werd voor mij de tweede cross die ik zou lopen. Toen Ad, Jeroen en ik aankwamen ging ik eerst met Jeroen het parcours verkennen. Er zaten twee bochten in die glad waren, dus oppassen daar. Na het inlopen ging ik mijn schoenen verwisselen en deed mijn voetbalschoenen aan. Ik moest lopen in de categorie jongens 13 t/m 17 jaar. De afstand zou 2050 meter zijn, eerst een kleine ronde van 450 meter en daarna een grote ronde van 1600 meter. Ik wist niet wat ik kon verwachten van mijn tijd. Ik ging uit van mijn 5 km tijden en had mezelf als doel gesteld om onder de 8 minuten te lopen. Om half 12 klonk het startschot voor de 11 jongens en 5 meisjes van 13 t/m 17 jaar. Ik zat bij de start verkeerd en liep meteen achteraan. We kwamen na een kleine 200 meter bij de eerste natte gladde bocht aan. We liepen nog met alle 16 lopers dicht bij elkaar, hierdoor waren er een aantal die in die bocht onderuit gingen, ik kwam er gelukkig goed doorheen. Ik kon na die bocht versnellen en haalde een aantal mensen in. Een jongen in een fel geel shirt versnelde en ik ging achter hem aan. Na 450 meter zat de kleine ronde erop en ik klokte 1:46, ik zat ongeveer op schema van 8 minuten. Door dat slechte begin moest het dan toch sneller dan die 8 minuten kunnen. Ik telde 10 lopers voor me, 2 meisjes en 8 jongens. Dat betekende dat ik al 5 mensen binnen 200 meter had ingehaald. Al snel in de grote ronde hadden ik en de jongen in het gele shirt de 2 meisjes en een jongen ingehaald. Ik kreeg in de gaten dat ik bij deze jongen moest blijven. We liepen door en we kwamen op plek 5 en 6 te lopen. De achterstand op de nummers 3 en 4 was op een gegeven moment een kleine honderd meter. De jongen begon te versnellen, ik liep mee en nam op een gegeven moment de kop over, we kwamen steeds dichterbij. Toen de laatste bocht in zicht kwam besefte ik dat ik met deze jongen om plek 5 moest sprinten. Ik kwam voor hem de bocht uit en de sprint begon. Hij kwam steeds dichterbij, ik gaf alles, maar ik kon niet sneller. Nog 20 meter, nog 10 meter, nog 5 meter, ik lig nog steeds voor, maar net voor de finish zie ik hem voorbij komen en ik had de sprint helaas verloren en werd 6e in een keurige tijd van 7:38. Ik ben tevreden met hoe ik heb gelopen en ga met vertrouwen naar de eerste wedstrijd van 2015, op 4 januari de Pagnevaartcross van AVO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten