zondag 31 augustus 2014

Wedstrijdverslag Utrecht door Jeroen Nijland

Wedstrijdverslag baanwedstrijd Utrecht 29 augustus 2014 De laatste baanwedstrijd in Utrecht op 29 augustus is voor mij ook de laatste baanwedstrijd van het seizoen. Het is mijn eerste 5000 meter op de baan dit seizoen en ik heb er zin in. Na een PR op de 3000 meter in Utrecht op 8 augustus en een sterke Hoevense Polderloop ontbeekt het zeker niet aan zelfvertrouwen. Ad geniet van zijn vakantie en is er helaas niet bij. Maar gelukkig willen Rini en Marian Mol mee om te coachen en de rondetijden door te roepen. Met Rini bespreek ik het plan. Ik wil 3:15 per kilometer lopen, rondjes 78. De eerste drie kilometer moet ik ontspannen doorkomen. Daarna wordt het tempo vasthouden en hopelijk kan ik het dan nog doortrekken. Dan zit er een eindtijd van 16:15 in. Na een kop koffie begin in aan de warming-up. Er staat nog best wat wind, maar daar denk ik niet te veel aan. Geconcentreerd loop ik in en doe mijn oefeningen. Bij terugkomst op de baan blijk ik in de tweede serie te zitten. Iedereen met een tijd tussen de 15:40 en 17:30 loopt in deze serie. Na de eerste serie is het mijn beurt. Bij de start is het dringen en zoeken naar je plek. Ik zit in een groepje, maar schuif direct al naar voren. De eerste ronde gaat goed, ik zit in het tempo. Langzaam maar zeker kom ik in een groepje van vijf lopers. De eerste kilometer gaat goed. Ik blijf in het tempo en kom volgens schema door. Op het rechte stuk met de finish hebben we wind tegen. Het tempo wisselt wat per ronde, maar ik bewaar de rust. Ik vertrouw op de laatste kilometer. Ik loop achter twee anderen en probeer van ze te profiteren. Rond de 2500 meter krijg ik het even lastig, maar ik zet het van me af. Ik kom elke keer net iets boven het schema door, maar blijf ontspannen lopen zonder te forceren. Rini roept elke ronde de ronde tijden door. Er zitten twee mindere ronden van 79 bij. Met nog 3 ronden te gaan voel ik me sterk. Ik passeer de loper voor me en versnel. Ik ga de laatste kilometer in, ik lig iets achter op schema. Maar kan nog dicht bij de 16:15 komen. Ook de laatste twee ronden trek ik goed door. Ik moet een rondje 75 lopen om mijn eindtijd te halen. Er komt een loper van achter terug en die snelt me voorbij. In de laatste 300 meter probeer ik het gat zo klein mogelijk te houden. De passen worden kleiner en de verzuring zit in de bovenbenen. De laatste 100 meter tegen de wind in. Ik zit er helemaal door heen maar probeer door te trekken. Ik kan mijn eindtijd niet zien, maar gok op 16:15 of 16:16. Na de finish wacht Marian me op. Ze heeft 16:15 geklokt. Een dik PR, maar nog even de officiƫle uitslag afwachten. Uiteindelijk loop ik 16:15,56. Een dik PR en een hele mooie afsluiting van het baanseizoen. Rini en Marian bedankt voor het roepen van de rondetijden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten