maandag 15 april 2013

DOELSTELLING GEHAALD IN MARATHON ROTTERDAM: Door Birgit Voorn

Dik tevreden vandaag over mijn nieuwe pr op de marathon: 3.12’49”! Mijn doel was onder de 3.15 te lopen en dat is ruim gelukt. Teun heeft mij heel steady gehaasd tot het 34 km punt, vanaf daar ben ik zelf verder gegaan. Ik had 2 wekkers op 6.15 uur gezet, omdat ik bang was me te verslapen, maar er is niet 1 wekker afgegaan. Om 6 uur ben ik opgestaan en heb ze beiden uitgezet, zodat de rest in huis nog lekker verder kon slapen. Rustig ontbeten, mijn tas stond al klaar, maar toch nog even alles nagelopen of ik niks vergat. Om 7.30 uur bij Ad verzameld met Jeroen, Ron, Teun en Patricia. Altijd leuk om met zo’n groepje naar een wedstrijd te gaan! We waren vlot bij de Capelsebrug, waar we de metro namen richting de Coolsingel. Patricia en ik kwamen tot de ontdekking dat we eigenlijk de Coolsingel nog nooit zonder die vlaggen en banners van de marathon hadden gezien… Bij de Marathon Sport Expo was het nog lekker rustig, dus we konden snel ons nummer ophalen en nog even een schone wc bezoeken. Ook best fijn, met die Dixies in het vooruitzicht. De kleedgelegenheid was best een eind lopen, maar ook daar hadden we nog alle ruimte. Nummers opgespeld, nogmaals wc-bezoek, gordel met gelletjes om, insmeren met vaseline en/of zonnecreme, want het zou warm worden. Dit keer geen twijfel over de kleding: gewoon korte tight en singletje. Vandaar weer terug naar de Coolsingel, waar familie van Teun stond die over hun spulletjes zouden waken. Ik heb mijn tas in de kleedtent laten staan en waardevolle spullen aan Ad gegeven. Zo, klaar om het startvak in te gaan. Ook hier nog alle ruimte en jawel, nog een Dixie voor de laatste druppels  Keihard meegezongen met Lee, maar de oortjes van Patries konden dat niet echt waarderen. Lekker sfeertje voor mij. Wel werd het langzaamaan erg druk en ook steeds warmer. Vanaf het startschot duurde het wel even voor we lekker in een ritme zaten, omdat we veel mensen moesten ontwijken, waarvan we ons afvroegen of ze wel terecht in startvak C stonden. Tot aan de halve marathon goed met de rem erop gelopen en ons keurig gehouden aan de afspraak: 4’30”/km en niet harder. Het was goed dat Teun dit bewaakte, anders had er toch weer het gevaar in gezeten, dat ik sneller was gestart. Het was toen nl. nog niet zo warm en ik voelde me super fit. Ook bij de 30 km liepen we nog keurig op schema, het tempo zakte wel iets, maar we hadden een klein buffertje opgebouwd waardoor we toch nog op schema zaten. Bij de drankposten steeds netjes 2 bekers gepakt en onderweg gelletjes genomen. Helaas was ik bij het inlopen 1 caffeïne-gelletje verloren, maar ik bofte want bij de 32 km stonden ze gelletjes uit te delen. Na zo’n 2e keer Erasmusbrug kon ik dat goed gebruiken. Bij de 35 km zaten we voor het eerst bijna 50 seconden boven het schema van 3.10. Voor mij was dit redelijk ingecalculeerd, want ik had tevoren al niet verwacht dat ik echt 3.10 zou gaan lopen. Alles onder de 3.15 was meegenomen. Bij Teun ging het langzaam wat moeizamer, licht last van zijn lies en later ook rug. Op 34 km besloten we dat ik alleen verder zou gaan, wat ik even een moeilijke beslissing vond omdat ik graag samen met hem was gefinisht. Bovendien was ook bij mij inmiddels wel het beste eraf. Toch probeerde ik mijn tempo hoog te houden, maar dat viel niet mee. Het venijn zat weer in de staart. Stukken met veel wind tegen en zware bovenbenen maakten dat ik van km 35 naar km 40 toch dik 24 minuten nodig had. Door de vele rijen dik met supporters en de vele aanmoedigingen lukte het toch die laatste km nog weer iets te versnellen en daarmee kwam ik uit op een mooie nettotijd van 3.12’49” Helaas in de laatste km nog voorbijgesneld door Wilma van Onna, waardoor ik 6e ben geworden in de categorie V45+, maar misschien wel snelste vrouw van de Provincie Noord-Brabant? Veel dank vooral aan Ad, die mij weer zo goed heeft begeleid op weg naar deze marathon, aan Marijke Slighers, de fysio die gezorgd heeft dat ik heel bleef en Teun, die mij zo mooi tot aan de 34 km heeft gehaasd. En natuurlijk aan iedereen die me succes heeft gewenst, gevolgd en/of na afloop gefeliciteerd. Even lekker herstellen en dan op zoek naar een nieuw doel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten